Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Q2 (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTDm 16V Q2 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
ERVARINGEN
Na een flinke zoektocht voor een nieuwe leasebak, ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Alfa 147. Al snel ging de voorkeur uit naar de 150pk sterke JTDm 16v motor. Die 150PK maakte een diepe indruk tijdens de proefrit.
De eerste keuze zou gaan naar een collezione uitvoering, die was echter niet meer leverbaar. Het ’opleuken’ van een ’normale’ uitvoering zou lease- en prijstechnisch niet echt de moeite waard zijn. Zeker niet nadat ik de Q2-versie in mijn vizier kreeg. Niet alleen door het Torsendiff, maar zeker ook doordat deze versie belachelijk goed uitgerust is. Schitterende 17’velgen en een prachtig interieur waren de dealbreakers.
De eerste 1000km heb ik het rustig aan gedaan en de motor eerst goed warm laten lopen en daarna de toeren onder de 3500 gehouden. Na de 1000km begon het feest pas echt. Het uitacceleren uit een krappe bocht is echt fenomenaal. De tractiecontrole is bij de Q2 een stuk speelser afgesteld, hij grijpt pas in zodra het spelen echt in de vangrails dreigt te eindigen.
De snelwegsprintjes zijn ook indrukwekkend. Van 120 naar 140+ in de vijfde versnelling zorgt altijd voor een glimlach en verbazingwekkend genoeg is de zesde versnelling ook daarwerkelijk een versnelling en niet - zoals je vaak ziet - een verkapte overdrive.
De wegligging is uitstekend, zonder daarbij al te veel in te leveren aan comfort. Hij is redelijk stug, maar rugproblemen krijg je er niet van. Bij een slecht wegdek (met name bij flinke spoorvorming) merk je de stugge vering en de brede sloffen wel behoorlijk. Twee handjes aan het stuur bij stevig optrekken is dan geen slechte handelswijze: hij trekt ’m wel eens ineens naar de andere rijbaan.
Echt een auto waar ik na een paar maanden rijplezier nog iedere keer met plezier instap. Het vermogen verveelt nooit, al went het wel al een beetje. Maar een rit in een op prijs vergelijkbare diesel zet dat beeld snel weer recht: hij is echt rete snel, en het doortrekken met zoveel koppel over zo’n breed toerental is echt ongeevenaard.
Het enige nadeel (waar ik dankzij een tankpas weinig last van heb) is het brandstof verbruik. Momenteel rij ik 1 op 12, wat toch een vrij fors verbruik voor een dieselaar is. Mijn rijstijl is overigens wel vrij sportief te noemen. 1 op 15 is ook wel haalbaar.
PROBLEMEN
* Vloermat onder de pedalen kan niet meer vast worden geklikt (hoogst irritant, ik rij nu zonder mat)
* paneel van de bijrijdersairbag is losgeraakt. Ziet er slordig uit.
Ik ga er vanuit dat beide problemen bij de eerste (20k) beurt worden verholpen.
PROBLEMEN
- 25.000 km
Bij de eerste servicebeurt (20.000 km) zijn alle bovenstaande problemen verholpen. Er is tevens een nieuwe koppelingskit in gegaan vanwege een stroef schrapend gevoel (je kon het niet horen) in het koppelingspedaal. Uiteraard netjes onder garantie gerepareerd.
2 maanden na de eerste servicebeurt kreeg dat auto last van het zo ongeveer compleet afwezig zijn van enige vorm van koppel onder de 2500 toeren. Zodra de turbo aanging kreeg je een klap in je nek van het spontaan terugkerende vermogen. De garage heeft de EGR-klep vervangen, waarna het probleem verholpen is (nu krijg je meteen de klap in de nek :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.