Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Over het uiterlijk zal ik u niet lastig vallen. Het is gewoon een prachtige auto, zondermeer de mooiste hatchback die er op dit moment rondrijd.
Het koste de dealer alleen 5 (VIJF!!) maanden om de auto af te leveren. Na de aflevering vond ik nog overal in de auto fabricage stickers, beschermplastic enz. niet zo best dus..
De afwerking van de auto is, zelfs als je vorige auto een Polo is, matig te noemen. Overal zitten rubber en plastic verloopstukjes, plakkertjes, klemmetjes e.d. om de auto bij elkaar te houden. Ruitensproeiervloestof bijvullen zonder te knoeien is onmogelijk, en de tankdop moet je met de sleutel openmaken!!! Welcome to the 70’s!! Een van de eerste dingen die ik deed was het de prachtige grille eens lekker betasten. Tot mijn verbazing en schrik was deze grille, de smoel van de auto niet van verchroomt staal, maar (gruwel) gewoon van plastic! Dat doet af aan de ’feel’ van de auto. Net als overigens de handgrepen aan het plafond, dezelfde rubberige tuttengrepen als mijn moeder in haar Renault 4 had 20 jaar geleden... Het connect navigatiesysteem werkt aardig, alleen zitten er een aantal rare bugs in het hele audio/telematica-gebeuren. De laadtijd van de Navigatie-CD-rom is erg lang. Bij een normale autoradio kun je wisselen tussen het gekozen radiostation en de cd. Niet bij Alfa. Je moet eerst alle FM, MW en LW banden langs voordat je de cd kan selecteren die overigens geen resume functie heeft als je de auto uit zet. Regelmatig valt ook de Trafic info weg. Dit alles is geen ramp maar wordt op den duur behoorlijk iritant. Ook is het niet mogelijk nummers van je simkaart te kopieren naar het geheugen van de auto. Het toppunt was dat ik mijn auto uit heb moeten zetten omdat het hele systeem was vastgelopen... Het lijkt af en toe wel heel erg op Windows 95...
Dit zijn overigens maar een paar voorbeelden. De auto heeft verder zelfs in de goedkoopste versie een prima standaarduitrusting. Het bijbetalen voor groter lichtmetaal en spoilers is onzin, kost veel en komt wat mij betreft nogal treurig over. In de distinctive-versie zijn die velgen overigens al standaard inclusief radio/cd-speler en het inderdaad niet zo prettige climatcontrol. De auto rijdt overigens heerlijk. Boven de 2000 toeren schopt de turbo je echt naar voren. Bochtige wegen, snelweg, het is allemaal leuk, leuk en nog eens leuk. Het koppelingspedaal is wat zwaar, het schakelen gaat prettig en behoorlijk strak. Het hele gedoe over dat connectsysteem overigens... niet de moeite waard. Al met al een mooie auto, maar mijn volgende wagen zal toch geen Alfa zijn...
PROBLEMEN
De auto "duikt" op het asfalt vanwege de wat slappe vering als je iets te snel over een drempeltje gaat. Daardoor heb ik de onderkant van mijn bumper aan gort gereden. Verder geen mechanische problemen.
De ruitensproeiers zijn niet goed in te stellen. Je kunt enkel bij lage of enkel bij hoge snelheden sproeien. Anders sproei je onder het gezichtsveld of letterlijk over je dak heen! Verder ben ik weinig te sreken over de service organisatie van Alfa Romeo. De problemen met het connect-systeem heb ik ruim binnen de garantie aangemeld, maar de dealer heeft nimmer iets gedaan om de problemen te verhelpen. Tot je de auto bestelt ben je de grote man, daarna kun je wat alfa betreft kapotvallen.........
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren