Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2004)

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2004)

Uitvoering147 1.9 JTD 16V Distinctive
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Fijne, snelle, soepele en sportieve auto. Bloedmooi om te zien (veel bekijks onderweg), zeker met de 17’ TI-velgen van het TI-pakket. De sportstoelen zijn voorzien van zwart leer met rode bies, zitten perfect en je glijdt ook bij het betere bochtenwerk niet weg.

Voor een auto die al in 1999 is geintroduceerd, is de auto bij levering in 2004 nog verre van perfect. Slordig afgewerkt in de fabriek, met kraakjes hier en daar. Zeker gezien de problemen die er (nog steeds) zijn met de auto, wordt de liefde behoorlijk op de proef gesteld!

De motor is een juweel, pakt goed op vanaf lage toeren en de zesde versnelling is ook nog een rijdersversnelling, hoewel je onder de 90 km/u niets in de versnelling te zoeken hebt, want dan draait de motor wel heel weinig toeren.
Qua verbruik tot nu toe redelijk, zo rond de 1 op 16. Tijdens een lange trip door Scandinavië scoorde ik zelfs bijna 1 op 19 over 8.000 kilometer en dat vind ik voor zo’n sportieve auto zeker niet slecht!

De zitruimte voor is prima, zelfs zeer ruim te noemen. Logisch dat dat achterin dan een stuk minder is. Om van de bagageruimte nog maar zwijgen, want naast een weekendtas kan je niet veel meenemen (maar dat komt ook weer door de Bose subwoofer en CD-wisselaar die dan wel netjes zijn ingebouwd/weggewerkt, maar veel ruimte innemen). Maar de achterbank is in delen neerklapbaar.

Jammer is ook dat de standaard uitlaat een lelijke is. De demper is groot en zilverkleurig (wanneer nieuw, na 2 jaar zwart en roestig) en het pijpje is klein; ik heb er maar een andere ondergezet (2x70mm van Hörmann); klinkt hetzelfde maar ziet er stukken beter uit.

Inmiddels regelmatig voor onderhoud geweest. Niet bij de dealer die hem leverde, maar bij Sam van Lingen in Haarlem; goede nasmaak, professionele service en aangenaam klantgericht.

- Connect Nav+ bij aflevering al kapot: er werden geen satellieten opgepikt. Systeem vervangen door ’oud’ ruil-systeem, maar hiervan deed de GSM het niet altijd. In augustus 2005 is door Kroymans een compleet nieuw systeem ingebouwd, nadat ook GPS-antenne, firmware en bedrading waren vervangen. Werkt nog niet goed, maar is inherent aan systeem blijkbaar. TomTom werkt veeeeel beter!

- Uitlijning. Hoewel nieuwe (stijvere) wielophangingsrubbers heb ik inmiddels 6 setjes banden verbruikt omdat ze na een 25 - 30.000 kilometer compleet gecupped zijn. Al door allerlei ’doktoren’ naar gekeken, maar geen definitieve oplossing gevonden

- Ophanging. Na 3x compleet vervangen van rechtervoorwielophanging eindelijk van een irritant gekraak af

- Turboslang. ’Nooit gehad bij een 16-klepper’ meldt de dealer nog, wat een levertijd van enkele weken betekent. Hierdoor weinig kracht in de motor en veel lawaai (wel leuk....scherpe fluit van de turbo)

- Luchtmassameter. Deze is 2x vervangen, met nog een aantal andere sensoren, omdat de motormanagement elke keer een storing aangaf. Beginfase van het euvel (bij 110km af-en-toe inhoudende motor) steekt nu kop weer op.

- Computer xenonverlichting. Je moet altijd naar de dealer voor een kapot lampje (stads- of dimlicht; je kunt dat niet zelf doen). Levertijd xenon-bolletje: 1,5 weken. Daarbij ging de regelunit van de xenon lampen kapot, wederom een week wachten. In de donkere winterdagen met half licht rijden, maakt me niet blijer!

**** UPDATE APRIL 2007 ****
Met nog 2 weken voor het einde van het leasecontract heeft de auto mij nu eindelijk in de steek gelaten. Om 6 uur ’s ochtends kwam ik met een rookwolk stil te staan. Nadat ik ben weggesleept en de auto naar de dealer is gebracht, bleek de waterpomp te zijn vastgeslagen. Daarbij distributiesnaar vastzettend, waardoor klepstoters en tuimelaar een oplawaai kregen. De gehele boel is vervangen, want een kapotte auto heeft ook een leasemaatschappij niets aan.
In juli komt mijn BMW 120d 3-deurs M-sport (wilde zwart, dus dan duurt ’t langer....:-z ) en de 24e komt de leasemaatschappij deze mooie 147 voor de laatste keer ophalen (en vervangen voor een tijdelijke Golf V 2.0TDI 4-Motion). Enerzijds met pijn in mijn part (het blijft een mooie auto), anderzijds hoop ik dat de ’Beemer’ betrouwbaarder zal zijn. Ik zal een myreview plaatsen wanneer ik ’m heb!

3,5