Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Edizione Esclusiva (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Edizione Esclusiva |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 272.338 km |
KM-stand laatst | 436.359 km |
Aanschaf
- 272.439 km
Omdat ik om op mijn werk te komen meer kilometers moest gaan rijden was ik opzoek naar een andere auto op diesel of LPG.
Na een tijdje aan het zoeken te zijn geweest was de keuze gemaakt, het moest een Alfa 147 JTD worden. Vervolgens wezen kijken bij diverse autobedrijven, maar vele 147's hebben al de nodige gebruikssporen en eigenaren gehad in de prijsklasse waar ik in zocht.
Gevonden
Op Marktplaats vond ik een Alfa 147 1.9JTD welke door een particulier verkocht in Haren verkocht werd. Na enig uitzoek werk over de historie van de auto een afspraak gemaakt om de auto te bekijken en een proefrit gemaakt. Alles zag er goed uit en klonk ook goed. De eigenaresse vertelde er keurig bij dat een distributiewissel wel op korte termijn uitgevoerd moest worden. Een half uur na de proefrit was ik de eigenaar van een Alfa 147 JTD 85KW uit 2004.
Aanschafprijs €2.000,00
Distributieriem + waterpomp + multiriem
- 273.400 km
Distributieriem en waterpomp laten vervangen omdat deze volgens de vorige eigenaresse op korte termijn aan vervanging toe waren. Tegelijk de spanners en multiriem laten vervangen. Kosten €379,65.
Winterbanden
- 274.658 km
Het profiel van de zomerbanden achter was toch wat magertjes en daarom besloten om een bandenwissel te doen. Veiligheid staat voorop vind ik als je elke dag op de weg zit. Ik heb alle zomerbanden van de lichtmetalen Alfa velgen laten halen en er winterbanden van Continental, type TS850, om laten zetten. Banden bestel via internet en laten monteren door een Car Service bedrijf. Kosten €348,02.
Extreem roeten
- 276.948 km
Opeens begon de 147 wel heel erg te roeten en hoorde ik ook een sissend geluid bij het optrekken. De onderste intercooler/turbo slang bleek gescheurd te zijn.
Het was opeens heel gemakkelijk om een bumperklever in een zwarte wolk te doen verdwijnen, tot dat de ECU daar anders over dacht en de motor in noodloop zette. Met pijn en moeite kan je dan nog 120Km/u halen en boven de 3000 toeren/minuut wil niet meer. Nieuwe intercooler/turbo slang laten monteren en de ECU laten resetten en de 147 rijdt weer als vanouds en roet minder dan voorheen. Kosten €131,59.
Zomerbanden + setje velgen
- 283.334 km
Tijd om de winterbanden te verruilen voor zomerbanden en om nou 2x per jaar een bandenwissel uit te laten voeren leek me niet zo'n geslaagd idee.
Via Marktplaats een setje identieke Alfa velgen gevonden als er standaard onder zaten en op basis van de ADAC reiffentest Dunlop Sport BluResponse besteld en laten monteren door het bedrijf met de rode "P". Dunlop had op dat moment nog een leuke actie lopen waardoor de kosten voor de set nieuwe banden en 2e hands velgen meevielen. Kosten €448,00.
Oliewissel + carterstop
- 285.217 km
Een snelle oliewissel in gedachten, echter bleek de carterstop dol gedraaid. De plaatselijke Alfa dealer vroeg hier maar liefst €14,41 voor, maar zonder kan ook niet. Het JTD blok werd vertroetelt met Shell Helix 5W40 olie en een nieuw filter. Kosten €68,74
Airco voelt niet echt koud
- 285.666 km
Afspraak gemaakt om de airco te laten controleren en bijvullen. Eerst werd het systeem optisch bekeken en geconstateerd dat de condensor in slechte staat verkeerd (lamelletjes weggeroest). Een nieuwe condensor plaatsen en opnieuw vullen zal +/- €300,00 gaan kosten en omdat er ook nog een kostenpost van €250,00 (vervangen stabilisatorstang) aan zit te komen, daarom toch eerst besloten alleen het systeem te laten controleren en indien nodig bijvullen.
Gemeten was 270 gram koudemiddel terwijl er 550 gram koudemiddel in het systeem hoort te zitten. Nadat het systeem weer gevuld was werkt de airco weer goed. Kosten €50,00.
APK keuring + Verbruik + Elektronica dingetjes + 8
- 287.319 km
APK
De 147 ging vandaag voor het eerst sinds ik haar heb voor de APK keuring. Eigenlijk pas op 15 augustus (maar je mag 2 maand eerder laten keuren en dan blijft het oude keuringsmoment staan als datum), maar dit gaf me de tijd eventuele dingen te verhelpen zonder dat daar direct een garage rekening van komt.
Vanwege de roetmeting had ik STP diesel reiniger toegevoegd en een tankje BP Ultimate Diesel getankt.
Klein uurtje nadat ik de sleutels had afgegeven kreeg ik de sleutels weer terug en was de 147 goedgekeurd.
De linker koplamp stond te hoog (dat idee had ik al gezien het aantal mensen wat knipperde op een 2 baansweg), lampje defect en een rubber van de uitlaatophanging was gescheurd. Totale kosten APK keuring €55,30.
Verbruik
De boordcomputer van de 147 geeft een vertekend beeld van het verbruik. Volgens de boordcomputer is het gemiddeld verbruik om de laatste 5000Km 1 op 18, echter aan de tankbeurten en afgelegde kilometers te zien kom ik op een verbruik van 1 op 16,5
Elektronica
Er bestaan nogal wat vooroordelen over Italiaanse auto's. Gelukkig zijn deze op de 147 niet van toepassing. Net zoals elke andere moderne auto is de elektronica wel eens een keer van slag. Zo'n probleem lost zich vaak net zo spontaan op als het gekomen is.
In mijn geval, 1x deden de ruitenwissers het niet meer, in geen enkele stand. De volgende dag deden de ruitenwissers het wel weer.
Af en toe wil de cruise control niet inschakelen. Het cruise control lampje op het dashboard brandt dan ook niet. Met een korte elektrische onderbreking is deze storing helaas niet te verhelpen, maar als de auto een paar uur niet op contact heeft gestaan doet de cruis control het weer.
Ik heb de 147 nu ruim 8 maanden en kan niet anders zeggen dan dat het een fijne auto is.
De JTD is lekker soepel en doet haar werk in het gehele toeren bereik.
De auto kent nagenoeg geen rammeltjes of piepjes (behalve dan het geklapper van de stabi welke nog vervangen moet worden).
Welke uitvoering het precies is..... is mij nog steeds onbekend. Diverse sites geven verschillende editione uitvoeringen.
Over de uitrusting heb ik niks te klagen. Climate control, elektrische ramen/spiegels, centrale vergrendeling, Bose Sound System zit er allemaal in.
Verkoop
- 436.359 km
Ingeruild op een Opel Corsa EcoFlex Bi-Fuel LPG
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.