Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Edizione Esclusiva (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Edizione Esclusiva |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 231.459 km |
- 231.459 km
Na anderhalf jaar in een Volvo 440 benzine uit '94 te hebben gereden werd het voor mij aantrekkelijker om een diesel te gaan rijden.
Na eerst wat rondneuzen op internet kwam ik op twee auto's. De Volvo S40 of V50 en de Alfa Romeo 147.
De Volvo was nog niet binnen mijn budget beschikbaar, dus ben ik op zoek gegaan naar een Alfa 147.
Deze heb ik gevonden via mijn garagehouder.
Het betrof een Alfa Romeo 147 1.9 JTD uit 2004, met lederen bekleding, cruise control, audiobediening op het stuur, navigatie, telefoon, stoelverwarming en 17" lmv. De auto had toen 164.000 km op de teller staan.
Na een proefrit heb ik besloten om de auto te kopen. De punten die mij tijdens de proefrit erg aanspraken waren de geweldige stoelen, de wegligging en hoe de auto aanvoelt. Hij ligt als een blok op de weg, met een fijne motor. De radio werkte niet naar behoren, en deze is op kosten van de garage gerepareerd.
De eerste twee maanden:
Een week na aanschaf begon de auto langzaam steeds meer te roken, Grijs/zwarte rook kwam uit de uitlaat zodra ik gas gaf of meer dan 100km/h reed. Terug naar mijn garagehouder, die het probleem voorlegde aan het bedrijf waar de auto oorspronkelijk vandaan kwam. Daar hebben ze de auto aan de laptop gehad, bleek een sensor kapot te zijn. Die is vervangen en ik kon de auto weer ophalen. Er werd gezegd dat er nog roet in het uitlaatsysteem zou zitten, maar dat zou na een paar dagen ook verdwenen zijn.
Twee weken later bleef de auto maar roken. Dus ik weer naar die garage toe. Hier hebben ze de auto toen twee weken gehad, telkens aan de laptop, weer een andere sensor vervangen en zo bleven ze aan de gang. Pas na aandringen van mijn eigen garagehouder hebben ze de auto na twee weken op de brug gezet, gaven ze een dot gas en kwamen ze erachter dat er een turboslang kapot was. Deze kapotte slang was ook de reden van alle kapotte sensors.
7 maanden in bezit:
Op vakantie naar Denemarken. Op de laatste dag begint de auto bij het gas geven ineens vreselijk te blazen en weer te roken. Op zoek naar een garage, daar werd na een paar seconden luisteren verteld dat de turbo stuk was, maar met een gangetje van ongeveer 100km/h konden we wel terug rijden naar Nederland. Zolang we de olie maar in de gaten hielden.
Thuis gekomen bleek gelukkig de turbo niet stuk te zijn, maar weer een turboslang. De tweede van de drie. En tot op heden wacht ik nog steeds tot de derde slang stuk gaat.
Vlak na de turboslang ging de wiellager rechtsvoor kapot en deze is vervangen.
Februari 2011:
Vanaf vandaag heb ik bij het starten een melding: Storing voorgloeisysteem.
Volgens mijn garagehouder is een van de gloeibougies waarschijnlijk stuk, maar aangezien de auto goed start kan dit probleem wachten. De gloeibougies schijnen namelijk een dag werk te zijn.
Vandaag, halverwege april 2011 en een kleine 70.000 km verder, ben ik nog steeds tevreden over de auto, alleen vermoed ik dat de remklauw rechtsachter af en toe aanloopt, dus daar kan ik binnenkort weer mee heen. ook valt de radio bij warm weer of lange ritten regelmatig uit en voelt dan heet aan. Het lijkt alsof de radio last heeft van de warmte.
Lampjes gaan er regelmatig stuk, het schijnt een 'Alfa-kwaal' te zijn..
Kosten:
Radio, 1500 euro > betaald door de garage
Set winterbanden + velgen, 150 euro. Banden had mijn garagehouder nog liggen en de stalen velgen zijn gebruikt.
Turboslang en talloze sensors, geen idee hoeveel, maar betaald door de garage.
2e turboslang, 180 euro
Wiellager, 200 euro
4 nieuwe zomerbanden, 750 euro
Lampjes, 40 euro
Grote en kleine beurten, ongeveer 500 euro.
Ondanks dat ik de Alfa een fijne auto vind waarmee ik met gemak 1000 km per week maak, zal mijn volgende auto waarschijnlijk geen Alfa worden. Hiervoor heb ik met mijn auto teveel irritaties te verwerken gekregen. Over het algemeen doet hij het goed, maar er is vaak wel weer iets kleins dat stuk is.
De motor is een zeer prettige motor, sportief als het moet en zuinig in gebruik. Mijn gemiddeld verbruik, met veel snelweg kilometers en cruise control ligt op ongeveer 1:17.5, met een record van 1:18.4.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.