Alfa Romeo 147 1.9 JTD 100pk Edizione Sportiva (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 100pk Edizione Sportiva |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na nu precies 2 jaar in mijn Alfa 147 te rijden en 70.000 km gereden te hebben lijkt het mij een goed moment voor een verslag.
Mijn vader heeft vroeger 2 x een Alfa Sud gehad, en als kind zijnde vond ik dat prachtige auto’s. Ondanks hun slechte reputatie deden ze het overigens prima. Dus dit verklaart wellicht mijn liefde voor het merk Alfa. Startend bij mijn huidige werkgever werd de vraag gesteld wat voor auto ik wou rijden. Aangezien mijn vorige auto, een Fiat Stilo, mij goed beviel koos ik voor weer een Italiaan. We kozen voor een auto met de kop eraf.
Ondanks dat het de standaard JTD is trekt de auto pittig op, en is ondanks mijn sportieve rijstijl zeer zuinig, op 50 liter rij ik meestal 900 km.
De auto ligt ook op hoger ’autobahn’ tempo lekker stabiel en blijft ook stil in het interieur. Zelfs met een gangetje van 180 kan je normaal praten.
De remmerij blijft bij dat hoge tempo niet achter, hij remt prima.
Het interieur vind ik mooi vormgegeven en netjes afgewerkt.
Het uiterlijk vind ik persoonlijk 1 van de mooiste in zijn klasse, ondanks dat het model al heel wat jaartjes meedraait, krijg ik nog regelmatig complimenten.
Na deze lofzang vraagt u zich wellicht af, zijn er geen minpunten?
Eigenlijk niet veel. Hij is zo betrouwbaar als een Toyota. (ik ben ooit gestart in een oud Starletje..) Altijd starten en lopen. Wat dat betreft zijn die Alfa JTD’s super. Als het gevroren heeft geeft hij wel eens aan abs storing, maar na 1 minuut rijden gaat het vanzelf weg. (sensor bevroren ofzo?)
Een ander minpunje is als je over een een erg slechte weg rijdt, dat je wel een rammeltje hoort. Maar op normaal wegdek voelt hij heel ’duits’ degelijk aan. In het begin startte ik meestal met licht aan. Dan brand er iets te vaak een koplamplamje door. Nadat ik start zonder lichtten aan, heb ik er geen last meer van. Schijnt vaker voor te komen bij moderne auto’s.
Dus voordat ik Alfa en daarvoor Fiat reed had ik wel wat lichte twijfels over Italiaanse auto’s maar in de praktijk blijkt dat ze het prima doen. Met name de JTD’s zijn echt onverwoestbaar.
Al met al een aanrader!
UPDATE: 192.000 ingeruild
Na ruim 3 jaar sturen en ruim 120.000 km verder lijkt het me tijd voor een update.
Motorisch loopt hij nog steeds als een zonnetje, praktisch geen olieverbruik.
Het interieur heeft de vele kilometers goed doorstaan, geen slijtage vlekken ofzo. alleen een reinigingsbeurt zou geen kwaad kunnen..
De buitenkant is ook nog steeds netjes, alleen wat steenslag op de kap.
Minpuntje is dat het onderstel op slecht wegdek of over hobbels een beetje lawaaig is. Het zal bij een beurt wel opgelost kunnen worden (rubbers of draagarm), maar aangezien we de auto hebben ingeruild doen we er niks meer aan. Op zich is de wegligging tot op hoge snelheid nog snaarstrak.
De auto is via mijn werkgever ingeruild voor een 3 deurs BMW 1 serie. Alfa had helaas op moment van bestellen nog geen alternatief. Nu komt er de kleine Mito, maar deze zie ik toch als een klasse kleiner. Om nou in een gefacelifte 147 te gaan rijden zag ik niet zo zitten. Vandaar de BMW, waar ik zeer content mee ben.
Al met al vind ik de 147 JTD een aanrader voor diegene die een sportieve hatchback zoeken. De betrouwbaarheid is in iedergeval beter als het vroegere imago heb ik ondervonden, want het is net een Toyota.
PROBLEMEN
GEEN
Geen noemenswaardige problemen.
Altijd starten lopen. De auto heeft mij nog nooit laten staan!
Paar hele kleine dingetjes zie boven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.