Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was op zoek naar een occasion voor ongeveer 8.500 euro, met minder dan 100.000 op de teller, ongeveer 100 pk vermogen en climate control, met daarnaast een zo compleet mogelijke uitrusting. Na wat zoekwerk op de bekende websites bleek al snel dat de Alfa Romeo 147 uitstekend voldoet aan deze criteria.
Wat betreft het imago van Alfa: Ik werd door veel mensen die zelf nooit een Alfa hebben gereden gewaarschuwd, maar als ik keek naar de Autoweek tevredenheids trofee en de jaarlijkse Top Gear Survey, blijkt de 147 even betrouwbaar te zijn als de VW Golf en valt dus in de middenmoot.
Mijn keuze viel op een knalrode 1.6 Distinctive met 17 inch lichtmetaal eronder. Voor de aflevering werd de startmotor en het knipperlicht vervangen, en het lampje van de airbag kreeg een reset.
Het rijgedrag van deze auto is werkelijk subliem in vergelijking met de andere compacte middenklassers waar ik tot nu toe in heb gereden (golf, c4, 307, focus). Het mooist vind ik het stuurgedrag en de wegligging. De 147 stuurt heel direct, en er is goed contact met de voorwielen. Dat is bij de concurrentie wel anders. Het onderstel gaat perfect samen met het stuurgedrag en zorgt voor veel rijplezier als je een liefhebber bent van sportief bochtenwerk.
Schakelen gaat goed, maar er zijn auto’s met een betere versnellingsbak. De koppeling laat zich prettig bedienen, maar kan soms iets te gretig aangrijpen. De 105 pk benzinemotor doet zijn werk goed en is redelijk stil. Er is genoeg trekkracht voorhanden voor inhalen op de snelweg. Bij meer dan 4000 toeren wordt de motor goed hoorbaar. Wel had ik veel last van bandengeluid, maar dat komt door de 215/45 R17 slofjes van Toyo. Deze zijn nu vervangen door Pirelli P-Zero Nero en dat scheelt aanzienlijk.
De afwerking van de 147 is ook prima. Er is aan kleine details gedacht zoals gasveren om een geopende motorkap omhoog te houden en handgrepen van gepolijst aluminium. Ook in het interieur voelt alles degelijk aan, zelfs na 7 jaar gebruik.
Nadelen van deze auto:
Het zicht naar achteren is niet geweldig, maar daar wen je wel aan. Heb je een wat kleiner postuur, dan moet je behoorlijk ver naar achter reiken om de veiligheidsgordel te pakken, dat is waarschijnlijk alleen bij de driedeurs versie het geval. Verder is de 147 geen ruimtewonder, de kofferbak is iets kleiner in vergelijking met andere compacte middenklassers en de overige bergruimtes als portiervakken en dashboardkastje zijn vrij klein.
Een bekend probleem bij deze auto is een krakend geluid uit het dashboard bij grote temperatuurveranderingen in de zomer of winter. Dit kan je verhelpen door een veerpootbrug te monteren. De wegligging wordt er ook nog beter van als bijkomend voordeel. Dit kost ongeveer 80 euro.
PROBLEMEN
Problemen:
98.500 km: Stelmotor koplamp links defect, draagarmen achter, hulstabilisator linksvoor
Normaal onderhoud:
98.500 km: Distributieriem, stof/pollenfilter, setje Pirelli P-zero Nero.
105.000 km: Schokdempers voorkant versleten, vervangen d.m.v. complete verlagingsset. Remblokken en schijven voorkant vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.