Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2001)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2001)

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was op zoek naar een occasion voor ongeveer 8.500 euro, met minder dan 100.000 op de teller, ongeveer 100 pk vermogen en climate control, met daarnaast een zo compleet mogelijke uitrusting. Na wat zoekwerk op de bekende websites bleek al snel dat de Alfa Romeo 147 uitstekend voldoet aan deze criteria.

Wat betreft het imago van Alfa: Ik werd door veel mensen die zelf nooit een Alfa hebben gereden gewaarschuwd, maar als ik keek naar de Autoweek tevredenheids trofee en de jaarlijkse Top Gear Survey, blijkt de 147 even betrouwbaar te zijn als de VW Golf en valt dus in de middenmoot.

Mijn keuze viel op een knalrode 1.6 Distinctive met 17 inch lichtmetaal eronder. Voor de aflevering werd de startmotor en het knipperlicht vervangen, en het lampje van de airbag kreeg een reset.

Het rijgedrag van deze auto is werkelijk subliem in vergelijking met de andere compacte middenklassers waar ik tot nu toe in heb gereden (golf, c4, 307, focus). Het mooist vind ik het stuurgedrag en de wegligging. De 147 stuurt heel direct, en er is goed contact met de voorwielen. Dat is bij de concurrentie wel anders. Het onderstel gaat perfect samen met het stuurgedrag en zorgt voor veel rijplezier als je een liefhebber bent van sportief bochtenwerk.

Schakelen gaat goed, maar er zijn auto’s met een betere versnellingsbak. De koppeling laat zich prettig bedienen, maar kan soms iets te gretig aangrijpen. De 105 pk benzinemotor doet zijn werk goed en is redelijk stil. Er is genoeg trekkracht voorhanden voor inhalen op de snelweg. Bij meer dan 4000 toeren wordt de motor goed hoorbaar. Wel had ik veel last van bandengeluid, maar dat komt door de 215/45 R17 slofjes van Toyo. Deze zijn nu vervangen door Pirelli P-Zero Nero en dat scheelt aanzienlijk.

De afwerking van de 147 is ook prima. Er is aan kleine details gedacht zoals gasveren om een geopende motorkap omhoog te houden en handgrepen van gepolijst aluminium. Ook in het interieur voelt alles degelijk aan, zelfs na 7 jaar gebruik.

Nadelen van deze auto:
Het zicht naar achteren is niet geweldig, maar daar wen je wel aan. Heb je een wat kleiner postuur, dan moet je behoorlijk ver naar achter reiken om de veiligheidsgordel te pakken, dat is waarschijnlijk alleen bij de driedeurs versie het geval. Verder is de 147 geen ruimtewonder, de kofferbak is iets kleiner in vergelijking met andere compacte middenklassers en de overige bergruimtes als portiervakken en dashboardkastje zijn vrij klein.

Een bekend probleem bij deze auto is een krakend geluid uit het dashboard bij grote temperatuurveranderingen in de zomer of winter. Dit kan je verhelpen door een veerpootbrug te monteren. De wegligging wordt er ook nog beter van als bijkomend voordeel. Dit kost ongeveer 80 euro.

PROBLEMEN

Problemen:
98.500 km: Stelmotor koplamp links defect, draagarmen achter, hulstabilisator linksvoor

Normaal onderhoud:
98.500 km: Distributieriem, stof/pollenfilter, setje Pirelli P-zero Nero.
105.000 km: Schokdempers voorkant versleten, vervangen d.m.v. complete verlagingsset. Remblokken en schijven voorkant vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.