Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Impression (2005)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Impression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf288.000 km
KM-stand laatst297.777 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop eerste auto!

  • 288.000 km

Vandaag heb ik mijn allereerste auto gekocht! Een Alfa Romeo 147 1.9 JTD. Een Alfa Romeo als eerste auto zou je denken? Ja een Alfa Romeo. De eerste reacties die je krijgt over een Alfa Romeo zijn bijna altijd negatief. En toch heb ik besloten om een Alfa te kopen. Naar mijn mening zijn deze negatieve verhalen achterhaald en heeft elke auto wel zijn voor- en nadelen. Het is wel een feit dat Alfa's onderhoudsgevoelig zijn en de auto moet dan ook goed onderhouden zijn door de vorige eigenaar. (iets wat niet altijd gebeurd).

Nu even over de auto zelf. De auto is met 40mm verlaagd en getuned naar 150 pk. De auto reed heerlijk en motorisch is alles in orde. Er waren net nieuwe remblokken, banden, gloeibougies en oliefilter op de auto gezet op het moment dat ik de auto kocht.

De distributieriem was 5 jaar geleden bij ongeveer 230000 kilometer vervangen. Op internet is te lezen dat de distributieriem eens in de 5 jaar of bij 100000 kilometer vervangen worden. (Bij intensief gebruik om de 60000 kilometer). Morgen ga ik bij de garage langs om de distributieriem na te laten kijken en eventueel laat ik de riem vervangen.

Ondanks het hoge aantal kilometers ziet de auto er nog prachtig uit. Mooie rood/zwarte bekleding en het dashboard ziet er ook nog strak uit. (De foto's volgen nog).

De auto rijdt lekker vlot door en schakelt goed. De motor zag er nog spik en span uit en lekte niet. Uiteindelijk had ik besloten om de auto te kopen voor €2300. Op de terugreis van Den Haag naar Medemblik begon bij de laatste afslag van de snelweg het motormanagementlampje te branden. :(
De Alfa Romeo staat bekend om zijn technische storingen, morgen ga ik de auto laten uitlezen en ik hoop dat het meevalt.

Eerste dagen met de auto

  • 288.500 km

Even een kleine update over de auto.

In de vorige post had ik aangegeven dat het motormanagementlampje was gaan braden. Mijn plan was om de auto de volgende dag naar de garage te brengen om de auto uit te lezen, maar tot mijn grote verbazing brandde het lampje de volgende ochtend niet meer. Ik had even een zoektocht op Google gedaan en hieruit bleek dat deze technische storing veel voorkomend is bij de auto. Er wordt ook wel gezegd dat de Alfa Romeo SHIT (Self Healing Italian Technology) is. ;) Ik ben uiteindelijk niet naar de garage gegaan.

Binnenkort laat ik distributieriem vervangen, aangezien de riem per 100000 km of eens in de 5 jaar vervangen moet worden. Op dit moment zit de distributieriem er iets meer dan 5 jaar in de auto, maar de riem is niet verdroogd en er zijn ook geen scheuren. Ondanks dat wil ik het zekere voor het onzekere nemen.

Eerste beurt

  • 291.000 km

De auto heeft zijn eerste (grote) beurt gehad. Zoals eerder aangegeven moest de distributieriem + waterpomp vervangen worden. Ik heb de beurt uitgevoerd bij Bella Macchina in Deventer. De communicatie bij deze garage is erg goed en ik raad deze garage bij elke Alfabezitter aan!

Ik had de auto bij de garage afgeleverd en ik had ze verzocht om de auto nog na te kijken, aangezien ik nog geen mogelijkheid heb gehad om de auto op de brug te zetten.

Dezelfde dag kreeg ik een telefoontje dat de ashoes linksvoor is gescheurd. Deze hebben ze meegenomen bij de onderhoudsbeurt. Verder zaten er scheurtjes in de multiriem en deze diende ook vervangen te worden. Ten slotte was de slang van de ruitenwisservloeistof gescheurd. Deze ga ik binnenkort zelf vervangen.

Ik was erg blij dat er geen ernstige reparaties nodig waren aan de auto. Van de garage kreeg ik de complimenten dat de auto ook nog erg netjes is.

Huidige ervaring

  • 297.230 km

Het is alweer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven over de auto. Nadat ik de auto 4 maanden in bezit heb kan ik een goed onderbouwde review geven. In totaal heb ik bijna 10000 kilometer gereden met de auto. Veel van deze kilometers waren op de snelweg. En om meteen met de deur in huis te vallen. De auto rijdt GEWELDIG! Op de snelweg is het heerlijk rijden met cruisecontrol (Vooral nu met de maximaal 100 km-regels). De stoelen zitten heerlijk, na een ritje van 3 uur heb ik geen last van mijn rug of iets dergelijks. Verder stuurt de auto heerlijk, geen onderstuur en de auto stuurt direct. Dit komt mede doordat de auto 4 cm verlaagd is.

Voor de rijervaring is deze auto een absolute aanrader!

Het gemiddeld verbruik van deze auto is ongeveer 1:17.

In de periode van vorige review tot deze review heb ik een enkel bezoek gebracht aan de garage. Ik had een storing in mijn remlichten. De zekering van mijn achterlicht is vervangen, de oude was doorgebrand.

Volgende week gaat de auto voor de APK, ik zal hier een update over geven.

Mijn eerste APK

  • 297.777 km

We mogen nog een jaartje! De auto is door de APK gekomen. :)

Ik heb de auto bij La Scuderia in Heerhugowaard gebracht voor de APK. Echt een top bedrijf.

Nadat ik de auto bij de garage had gebracht, werd ik na een uurtje gebeld over de punten die vervangen moesten worden voor de APK
Dit waren:
- Remslangen voor
- Flexibele gedeelte van de uitlaat
- Ruitenwissers voor

Van de remslangen was ik al op de hoogte, aangezien ik tijdens het controleren van de remmen had gezien dat er scheurtjes zaten in de slangen. Verder was bij het flexibele gedeelte van uitlaat roetvorming te zien aan de buitenkant, deze was duidelijk lek.

Naast de APK heb ik een onderhoudsbeurtje uit laten voeren waarbij het brandstoffilter en oliefilter zijn vervangen.

Verder kreeg ik de complimenten dat de auto er nog erg netjes uit ziet en dat er nog weinig roestvorming is bij de auto.

Ik kan weer even vooruit, hier ben ik super blij. :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.