Alfa Romeo 146 1.8 Twin Spark 16V L (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.8 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Alfa 146 1.8 TS op LPG G3
- 215.000 km
Deze auto heb ik in 2004 gekocht omdat ik mijn Fiat Bravo voor woon-werk verkeer (75km per dag)te duur vond worden, en stiekum ook omdat ik wel weer eens een andere auto wilde.
Goed, bij het bedrijf waar ik hem kocht kwam ik eigenlijk kijken naar een Primera op G3, maar als je eenmaal in Italiaanse auto's gereden hebt en je gaat in een ander merk zitten lijkt het interieur daar gewoon dodelijk saai....Nu weet ik dat dit niet het belangrijkste is maar het geeft je wel een bepaald "feel good" gevoel. In ieder geval zitten in de Nissan vond ik dus niks, beetje rond gekeken en zag de alfa staan, ging erin zitten zat meteen goed en het was alsof het interieur mij "omarmde".
Proefrit gemaakt en gekocht.
Vergeleken met de Bravo die ik had stuurt de Alfa veel directer en is veel steviger geveerd (wat mij goed bevalt). Je kan echt lekker snel de bocht om zonder dat ie overhelt. De 1.8 TS motor (144 pk)rijdt uitstekend op gas en is snel. In Duitsland heb ik zonder veel moeite 230 gehaald op de de teller, daarna nog een klein uurtje (het was rustig) een kruissneldheid van 200 km/u aangehouden, had ie ook geen moeite mee.
Het verbruik was ongeveer 1 op 9 op G3 bij woon-werk (vind ik best aardig).
In de ruim 2 jaar dat ik met veel plezier in deze auto heb gereden is slechts één irritant manco geweest en dat is de motor soms (meestal net in de file...) afsloeg en niet meer aan de praat te krijgen was. Wegenwacht gebeld, die start en hij loopt meteen weer...erg frusterend, en is niet één keer gebeurd. Via het Alfa 145/146 forum ben ik erachter gekomen dat dit de toerentalsensor was, deze vervangen en probleem opgelost.Verder afbladderende verf van de bumpers.
Enige nadelen die ik kan verzinnen van deze auto zijn het belabberde zicht naar achter door zijn hoge kontje, en hoge tildrempel van de kofferruimte.
Kosten:
-olie en filter bij alfa dealer kostte € 95 vond ik erg prijzig.
- toerentalsensor vernieuwen € 82
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren