Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark 16V L (1998)

autoreview

Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146Alfa Romeo 146 - interieurAlfa Romeo 146 - interieur

Signalement

Uitvoering146 1.4 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als autoliefhebber moest het een auto worden waarvan het uiterlijk, maar vooral de rij-eigenschappen moesten aanspreken. Toen ik in deze 146 een proefrit had gemaakt was ik dan ook meteen verkocht!

Het mooie geluid, het prettige rij-gedrag, en vermogen van 103 pk en 124 nm.dat voor een 1.4 gewoon zéér goed is, het is allemaal bovengemiddeld en geeft je een bevoorrecht gevoel.
Als de motor eenmaal warm gereden is, is het in de toeren jagen van de auto keer op keer een feest, het heeft een verslavend effect, je wilt het iedere keer opnieuw beleven, het liefst ook nog op een bochtig weggetje zodat je ook kunt genieten van de bovengemiddelde stuur- en rij-eigenschappen, deze Alfa kan dan ook lekker hoge bochtsnelheden aan!

Maar de 146 is natuurlijk geen volbloed racewagen, hij is vooral ideaal om lang en comfortabel te cruisen, zo heeft deze 146 L; 2 airbags, in hoogte verstelbare bestuurderstoel, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrische ramen voor, en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Allemaal zaken die gewoon erg prettig zijn als je zoveel km’s per jaar aflegt als ik.

Ook heb ik bewust gekozen voor de 146 en niet voor de 145, de driedeurs uitvoering. In eerste instantie dacht ik dat ik de 2 extra portieren niet nodig zou hebben, maar nu ik die eenmaal heb wil ik echt niet meer zonder, het is gewoon bijzonder praktisch, net als de grotere bagageruimte met een inhoud van 380 liter. Bij de 145 is dit maar 320 liter.

Erg aantrekkelijk aan dit model is ook dat zowel de 145 als deze 146 nooit écht erg populair zijn geweest, en bovendien zoals elke Alfa Romeo erg hard afschrijven. Tweedehands zijn de luxe, rijk uitgeruste uitvoeringen in vergelijking met de concurrentie echt niet duur! Maar daar krijg je dan wel een veel leukere auto voor.

Al met al is deze auto een echte aanrader als je houdt van:

+ Goede rij-eigenschappen
+ Luxe en comfort
+ Een onderscheidende auto
+ pittige prestaties en zgn. ’atmosferische motoren’

Zoals elke auto heeft de 146 ook nadelen:

- Duur onderhoud
- Er gaat weleens wat stuk
- Rammeltjes beginnen te ontstaan
- Goed warmrijden is bittere noodzaak!

Tot slot nog enkele specificaties van de 146 1.4 TwinSpark:
1370 cc - 103 pk - 0-100 km/u in 11,0 sec. en een topsnelheid van 187 km/u.

Even inhalen op de snelweg is ook zo geklaard:
80-120 km/u in 4de versnelling neemt 10,1 sec. in beslag, en 80-120 km/u in de 5de versnelling neemt 14,7 sec. in beslag.

Zoals je kunt zien zijn dit waarden die zich kunnen meten met menig 1.6 motor van andere merken! Persoonlijk verlang ik dan ook geen seconde naar een grotere motorinhoud, omdat deze meer dan voldoende voldoet ondanks het gewicht van 1150 kg.

PROBLEMEN

Onderhoud en reparaties/problemen die ik heb ondervonden:

- 97.000 km: Katalysator stuk, €95 (2de handse)
- 100.000 km: Grote beurt met oa. 8 nieuwe bougies € 285
- 124.000 km: Nogmaals grote beurt, nu nieuwe distributieriem, nokkenasversteller, bobines, bougiekabels, motorafstelling € 1.100,- (!!)
- 127.000 km: LuchtMassaMeter (LMM) € 200,-
- 132.000 km: Slot rechterportier begeeft het, nieuw slot moet helemaal uit Italië komen, niet in NL voorradig, kosten nog onbekend op moment van schrijven.

Al met al toch een berg kosten. Maar ik blijf erbij dat het rij-plezier een hoop vergoed, daarnaast maak ik natuurlijk veel kilometers -(ik rij net zoveel als sommige mensen in 2 jaar rijden)- waarin de auto niet veel gespaard wordt, en dus boven gemiddeld belast wordt.

Ik heb ook sinds kort een zgn. ’driveability chip’ van Squadra laten monteren, en dit zorgt ervoor dat de auto nóg beter oppakt bij het gasgeven, en dat de auto nóg lekkerder door de toeren jaagt, en ik hoop er dan ook nog jaren plezier van te hebben.

Hierna dus zeker weer een Alfa Romeo, weer een 146 omdat menig Alfa specialist mij heeft verteld dat deze een stuk betrouwbaarder is dan de mooiere en populairdere 156.



---------------------------------------------------------


Inmiddels heb ik de Alfa Romeo verkocht. De Alfa begon toch teveel problemen te geven, en op het moment dat de Alfa meer begon te kosten aan reparaties dan dat ik per maand nog overhield om leuke dingen mee te doen, heb ik besloten de auto weg te doen. Overigens wel met pijn in mijn hart.

In het begin betaalde ik de rekeningen nog lachend bij wijze van spreke, maar het lachen werd steeds meer als een boer met kiespijn.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.