Alfa Romeo 145 1.6 Twin Spark 16V L (1999)

autoreview

Alfa Romeo 145 1.6 Twin Spark 16V L (1999)

Signalement

Uitvoering145 1.6 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst164.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

9 maanden Alfa 145

  • 119.867 km

Voorjaar 2010 besloot ik mijn Toyota Aygo te verkopen en uit te kijken naar een auto met wat meer comfort, een strakkere wegligging, wat meer ruimte en vooral betere stoelen. Die Aygo reed op zich prima, afgezien van de zijwindgevoeligheid. Maar de stoelen en zitpositie gaven steeds meer schouder-, arm-, rug- en nekklachten. Het plezier van de Aygo begon me te vergaan. En daarnaast had ik diep van binnen al langer m'n zinnen op éen Alfa gezet.

Uiteindelijk bij deze zwart 1.6 TS L, met sportpack 2 uitgekomen. Van de eerste eigenaar, bij een BOVAG-bedrijf. Op wat kleinigheidjes na, een strakke, nette auto, waaraan te zien was dat de eerste eigenaar er zuinig op was geweest. De deal was snel gesloten. De Aygo uiteindelijk toch ingeruild en dus geld toe ;-)

Nu, bijna 10000km en 9 maanden verder kan ik een goed oordeel geven over m'n 1e Italiaanse auto. Kort en bondig:
-Stoelen: perfect. Heerlijk veel steun, vooral omdat dit kuipstoelen zijn.
-Weggligging: perfect. Deze Alfa laat zich lekker strak door bochten jagen.
-Verbruik: ik had iets beter verwacht dan 1op12 wat ik bij normaal, lees niet heel sportief, rijgedrag haal.
-Algehele bediening: eigenlijk heel makkelijk en vertrouwd. De multifuncti stuurstengels vergden wel wat gewenning.
-Prestaties: topsnelheid nog niet geprobeerd. Acceleratie valt me iets tegen, maar trap je het gaspedaal in, dan kom je goed mee met het 'wat snellere' verkeer.
-Motor/techniek: motor mag wat meer kopppel hebben, mis een 6e versnelling voor de snelweg. Olieverbruik: geen. Starten? Echt altijd in 1 keer.
-Ook positief: rammel-en kraakvrije auto, bruikbare kofferruimte, het blijft een fraai model. De universele afstandbediening voor de centrale vergrendeling, later laten 'monteren', is echt onmisbaar en heel handig!

Minpunten of tegenvallers? Die zijn er ook, maar die had ik ook wel verwacht.
-De lichtopbrengst van de koplampen vind ik echt tegenvallen, wat de ene keer meer opvalt dan de andere keer. Wellicht een keer andere lampjes monteren.
-Bij 130km/h is een vreemd soort t(r)illing laat zich horen. Geen idee waar het vandaan komt.
-Door de vorm van deurrubbers hebben deze vrij snel de neigeing vast te vriezen.
-Na regen is het niet raadzaam met open ramen te rijden (bv om te luchten), druppels vallen massaal naar binnen vanaf het dak, bij het nemen van bochten of als er je veel rijwind hebt.
-Stuurstengels 'klikken' niet heel soepel en zitten voor het mooi nét iets te ver af van het bereik van je vingertoppen.
-Ruitenwissers willen nog wel es piepen bij de 'terugslag'.

Probleempjes en kosten. Vallen mee, rekening houdend met het feit dat de auto de 10 jaar gepasseerd is.
-1x lampje rechtsvoor.
-draagarmen links-en rechtsvoor. Vervangen, ivm APK. Merkbaar beter weggedrag.
-portierslot rechtsvoor vervangen. 'Vastlopertje'
-gordel linksvoorin rolt niet altijd goed op en af.
-linkerportierraam gleed geregeld naast de sponning bij omhoog-gaan, bij snelheden boven de 70km/h. Raam en sponning inspuiten met siliconenspray was genoeg om het te verhelpen.
-1x klein beurtje.

Komende maanden te doen:
-Remschijven voor en achter vervangen.
-Distributieriem vervangen.
-Nieuw, groter luchtfilter.
-Flinke poetsbeurt.
-Onderzijde tectyleren.

Samenvattend:
Fijne auto, die wat minpuntjes heeft. Prestaties kunnen wat beter, maar comfort en rijgedrag zijn helemaal naar m'n zin. Ja, hij is duurder om te rijden dan de Aygo die ik had, maar het is ook wel veel meer auto. Je neemt makkelijker mensen mee en deze auto leent zich beter voor langere stukken. Ik ben er zuinig op, laat nog wat zaken vervangen komende tijd en dan is ie in vrijwel perfecte conditie. Besluit is ook genomen dat ie niet meer weg gaat. Wil ik een andere auto, dan gaat deze in de stalling, want nette 145's worden inmiddels aardig schaars....

2,5 jaar Alfa 145

  • 145.350 km

Tijd voor een flinke update. Heb mijn AR145 nu 2,5 jaar en inmiddels 35.000km achter de kiezen. Qua ongemakken, onvoorziene kosten en mankementen is mijn eerste Alfa erg meegevallen tot nu toe. Meeste kosten zitten in regulier onderhoud:
-1 achterruitewissertje (versleten wisblad)
-2 voorbandjes
-distributieriem vervangen
-uitlijnen
-1x kleine beurt
-achterste demper. Laten vervangen door een fraai Remus exemplaar.
-eenmalig vastgevroren deurrubbers en handrem; ontdooien en probleem opgelost.

Enige problemen afgelopen herfst gehad met afslaan na, in het kort, onregelmatig lopen en direct stilvallen na starten (koud) of een stukje rijden op 80-weg of op de snelweg (warm). Na plaatsen van nieuwe bougies, paar keer uitlezen van de storing bleek vervanging van de luchtmassameter het probleem te verhelpen. Helaas wel paar keer op gevaarlijke punten stil komen te staan, enkele garagebezoeken en de nodige irritaties. Kosten vielen uiteindelijk mee.

Het motorblok bevindt zich door de nieuwe bougies, goede olie, nieuwe filters en nieuwe luchtmassameter nu in topconditie. Geen olieverbruik, benzineverbruik rond 1 op 12 bij gecombineerd snelweg, lokaal en stad.

Onlangs bleek, tijdens het uitlijnen in de garage, dat de onderzijde van de auto nog bikkelhard en sterk is. Alleen wat oppervlakteroest. Geen speling in lagers of andere te verwachten onheil. Ook motorisch functioneert alles eigenlijk naar behoren.

Na 2 keer uitlijnen spoort m'n 145 weer als een trein. Kan na dik 2 jaar wel zeggen dat hij bij stevige wind aardig zijwindgevoelig is, ondanks z'n bijna 1200 kilo.

Komende maanden wat kleinigheidjes te doen:
-mistlampglas linksvoor vervangen (gebarsten)
-nieuw slot linksvoor monteren, hapert nu door vorstperikelen
-paar uitgevallen lampjes in dashboard vervangen.
-wat pitjes laten uitdeuken
-vervanging hoedenplank en enkele interieurdelen rondom de kofferbak, zodat dit voor het oog weer netjes is.
-vervanging van een rechter achterlichtdeel, sluit niet helemaal meer.
-achterklep stellen.

Enige kosten van omvang betreffen de remmen. Die zijn nog niet versleten, auto remt nog prima maar nieuwe schijven kunnen geen kwaad. Staan mooi en geven toch een wat veiliger gevoel.

Mijn 145 gaat voorlopig nog niet weg. Maar zeker is dat de volgende aanschaf vrij zeker weer een Alfa wordt...

Op zoek naar wat anders...

  • 163.800 km

Mijn Alfa 145 gaat na iets meer dan 4 jaar vervangen worden door een andere auto. Ben hevig geschrokken van het totaalbedrag aan garagerekeningen over de afgelopen 4 jaar en 4 maanden. Plus de kosten die er nog aan zitten te komen. Een update...

Het is na 3,5 jaar hoogste tijd voor vervanging van de distributieriem en spanrollen plus een grote beurt. Verder zijn 2 nieuwe achterbanden wel wenselijk voordat het goed herfst wordt. Het probleem met de motor die erg kantelt, is nog niet opgelost, dus na vervanging van 2 motorsteunen zou ook de voorste motorsteun nog vervangen moeten worden. Auto heeft nieuwe ruitenwisserrubbers nodig en achter nieuwe schokbrekers nodig, 1 van de 2 is lek. Kortom flinke kosten. Los daarvan nog diverse kleinigheidjes: een loszittend knipperlicht, uitgevallen verlichting van het kilometertellerdisplay, haperende opener voor de achterklep van binnenuit etc.

Ik heb besloten niet meer in deze auto te investeren want dat is hij niet meer waard. Als bovengenoemde zaken allemaal gedaan zijn, is er nog het probleem met de wegligging, die op hogere snelheden, met name op de snelweg instabiel is. Auto wil op zich wel rechtuit, maar spoort toch niet goed. Sturen voelt kunstmatig aan, de auto voelt zweverig op rechte weg. Sterk gevoelig voor ribbels en andere oneffenheden. Bochtengedrag is nog wel top! M'n garage is al diverse malen met de auto bezig geweest, maar adviseerde onlangs om de achterste draagarmen te vervangen en daarna opnieuw uit te lijnen en de banden te balanceren.

In eerste instantie wilde ik weer een Alfa kopen, een vergelijkbare 145 of 146, of een wat jongere 147 of 156, maar ik ga nu voor iets betrouwbaarders en zuinigers. Dat ik ooit terug kom bij Alfa staat vast. Wellicht voor een hobbyauto of als er geld beschikbaar is voor een echt jong exemplaar.

Gemengde gevoelens, terugkijkend op mijn eerste Alfa Romeo. Ik ben erg te spreken over weggedrag (als de auto in orde is), over de stoelen, imago en vormgeving. Ook tevreden over mijn Alfa-specialist in Hoorn. Maar het is een dure auto om te rijden, dat is me erg tegen gevallen. Liefst 4600 euro aan garagerekeningen voor regulier onderhoud en alle mankementen en problemen die er tussendoor plaatsvonden. 4600 euro delen door 55000km = € 0,84 per kilometer... Schrikbarend hoog! Een greep uit het kostenoverzicht:

-luchtmassameter
-2x motorsteun
-middendeel uitlaat
-einddemper uitlaat
-remblokken en schijven rondom
-voorste draagarmen
-2 voorbanden
-3x uitlijnen
-2x veerpootlagers

Mijn 145 gaat de stalling in, wordt geschorst en krijg in de toekomst een opknapbeurt, want in de basis is de auto goed.

Ga nu kijken naar iets kleiners, zuinigers en betrouwbaarders: Fiat Panda 1.2 Emotion, Fiat Punto Sporting, Honda HRV 3-deurs, Toyota Yaris 1.5 T-Sport, Audi A2, Lancia Ypsilon 1.2 16V of 1.4 16V, Smart ForFour. Binnen nu en een week of 2 wordt de knoop doorgehakt...

Auto wordt opknapproject

  • 164.700 km

Kogel is door de kerk... deze Alfa 145 gaat geschorst en gestald worden. Heb deze week een Lancia Ypsilon 1.2 16V Oro aangeschaft, compleet met glazen dak, cruise control, airco en lichtmetalen velgen. Zuiniger, goedkoper in de wegenbelasting en in top conditie. Volgende week ophalen... Ben erg benieuwd ;-)

De Alfa is in basis prima om op te knappen, alleen voor nu moet er te veel aan gebeuren. Te duur en de kosten blijven maar komen.

Het opknapproject zal in de toekomst omvatten:
-distributieriem vervangen
-2 nieuwe achterbanden
-nieuwe schokbrekers rondom
-voorste motorsteun vervangen
-nieuwe mistlamp monteren
-nieuwe draagarmen achter
-middelste uitlaat
-remklauwen spuiten
-remmen schoonmaken
-velgen bij laten werken
-op zoek naar een nieuwe hoedenplank en vloermatten voorin
-rondom putjes laten verwijderen
-mogelijk helemaal overspuiten
-montage open luchtfilter
-nieuwe koppeling
-handremkabel vervangen
-oppervlakteroest bodem behandelen
-20mm verlagen
-kunststof interieurdelen rondom bagageruim en hoedenplank vervangen, beschadigd
-wat kleine onderdeeltjes in het interieur vervangen door nieuw
-nieuwe lederen pookknop
-onregelmatige statinaire loop oplossen

Kortom...gaat nog veel tijd en geld in zitten. Maar de auto nu voor bijna niks inruilen is zonde en kon ik niet over m'n hart verkrijgen...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.