Alfa Romeo 145 1.4 Twin Spark 16V L (1999)

autoreview

Alfa Romeo 145 1.4 Twin Spark 16V L (1999)

Signalement

Uitvoering145 1.4 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

7 november 2007
Sinds enkele maanden ben ik trotse bezitter van deze temperamentvolle en erg mooie Alfa 145. Wie daarbij meteen aan (elektrische) problemen denkt, heeft het mis: de auto is betrouwbaar en redelijk zuinig bovendien.

De uitvoering waarin deze Alfa van de laatste 145 serie is uitgerust, kenmerkt zich door wat sportieve accenten als mistlampen, zijskirts, subtiele spoiler en leren stuur/pook (Lusso). Dit is zeker niet misplaatst aangezien de 1.4 TS motor pit genoeg heeft, na rustig te zijn warmgereden. De bijpassende velgen zijn geheel in Alfa stijl en dat draagt verder bij aan het gevoel in een auto met karakter te rijden. Het interieur oogt bijtijds en de sportieve stoelen zitten erg goed met voldoende zijdelingse steun. Met een rustige rijstijl rijdt de auto 1:15, maar ben je wat speels, reken dan op 1:11.

Waar mijn Alfa een hekel aan heeft is filerijden (dat hebben we dan gemeen). Het samenspel tussen motor en koppeling wordt dan wat minder soepel en met stationair toerental en in de eerste versnelling wil de auto nog wel eens wat horten en stoten. Karakter, zullen we maar zeggen. En zo vergeef je het hem ook dat sporadische kraakje...

12 januari 2008
Ik ben inmiddels weer een paar duizend kilometer verder (ben nog wel in Nederland) en het plezier in het rijden met mijn Bella is onverminderd groot. Eén klein punt van kritiek: door de riante portieren is de dode hoek bij het naar links kijken groter dan normaal. De B-stijl zit namelijk precies in de dode hoek van de linkerspiegel en dat vraagt net wat meer hoofdbeweging dan normaal om te zien of er iemand schuin achter je rijdt. Ik ben er inmiddels aan gewend.

Grappig is het als je van dit model ook de minder mooie uitvoeringen ziet rijden (geldt voor bijna elke auto trouwens): plastic wieldoppen, lelijke halfords-atributen en in een kleur die toen wél hip was. Een auto ’die het gewoon moet doen’. Niks mis mee, dat doet een 145 van de laatste serie nou eenmaal. Je heb ook de getunede varianten met extra dikke spoilers, grotere velgen en ander opsmuk. Niks mis mee, ook daarvoor leent de 145 zich uitstekend, zie de diverse andere reviews.
Maar toch, ik vind het fabrieks-af Lusso sportpakketje nou eenmaal het beste staan. Ingetogen sportief en een lijnenspel met smaak. Ik ben dus voorlopig nog niet uitgekeken en uitgereden...

16 februari 2009
Deze Alfa en ik zijn weer een jaar verder en het is knap om te zien dat deze auto nog keurig in het dagelijkse verkeer past. Niet alleen qua prestaties, veiligheid en verbruik, maar ook voor wat de looks betreft. Ook al is het soms nog nodig je als Alfist te 'verdedigen' voor je keuze een Italiaans merk te rijden, wij weten wel beter.

PROBLEMEN

7 november 2007
Een lage kilometerstand bij een auto op (enige) leeftijd duidt vaak op het gebruik van korte ritten. Bij de Twin Spark motoren is dan meestal de nokkenasversteller binnen 100.000 Km aan vervanging toe. Mijn Alfa liet tot een paar seconden na het starten het kenmerkende "dieselende" geluid horen en ook al kan je met een defecte nokkenasversteller prima blijven rijden, je lijkt wat in te boeten op het vermogen. De distributieriem wordt in dezelfde handeling vervangen en dat moet nu eenmaal regelmatig gebeuren.

In het kader van de 100.000 km beurt van laatst zijn alle 8 bougies vervangen. Is even een investering, maar dan kunnen ze er weer 100.000 km tegen. Ook is de originele accu vervangen, aangezien deze na 8 jaar toch wat minder spanning gaf.

12 januari 2008
Laatst de APK glansrijk doorstaan: enkel moesten 2 lampjes worden vervangen (was me zelf niet opgevallen). Ik had wel gevraagd om een nieuw Alfa-embleem, aangezien het embleem op de motorkap geheel was vervaagd door de zon. Met recht ’glansrijk’ nu.
De voorbanden zijn wellicht nog eens aan vervanging toe, die hebben het toch wel zwaar met die 103 pk. Niet gek voor een 1.4 motor. Met dank aan de nokkenasversteller.

16 februari 2009
De APK van dit jaar verliep wat minder soepel dan zoals ik 'm hierboven heb beschreven. De remschijven en remblokken rondom waren aan vervanging toe en dat is een aardige kostenpost. Ook bleek de radiator lek, al was er geen sprake van verdachte motortemperaturen of -prestaties. Dat een handremkabel vervangen moest worden wist ik wel en zo kon ik aanvoelen dat de dealer nog steeds oprecht was. De vorig jaar vervangen accu bleek niet in orde, maar er is onder garantie weer een nieuwe ingezet.
Nu deze ingrepen gedaan zijn weet ik dat we er samen weer tegenaan kunnen, het rijden in deze Alfa is nog steeds geweldig!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.