Abarth 595 1.4 T-Jet 180 Competizione (2017)

autoreview

Abarth 595 1.4 T-Jet 180 Competizione (2017)

Signalement

Uitvoering595 1.4 T-Jet 180 Competizione
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf142.150 km
KM-stand laatst143.200 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een auto kopen niet omdat je hem wilt, maar omdat het een leuke kans biedt.

  • 143.200 km

Hier is ie dan, mijn nieuwe bolide

*een voorwoordje

Dit is geen echte 595, dit chassis begon zijn leven als een 1.2 fiat 500 uit 2008. de motor was door een kapotte distributie in de soep gelopen en door een toevalige 595 die als sloopauto bij het bedrijf stond waar deze auto in onderhoud was is de 595 overgekocht en is alles wat overgezet kon worden, overgezet.



Deze auto was eerst van een vriend van mij.
Ik heb samen met hem eind 2024 de auto opgehaald bij een garage die de auto in opdracht van de eigenaresse te koop had staan.

Behalve de details zoals een antenne die de 595 niet heeft, en het interieur van het ouder type pre-facelift fiat kon je niet zien of merken dat het een omgebouwde auto was. motor liep als een zonnetje, auto reed goed. interieur functioneerde zoals het hoorde.
mijn vriend heeft begin dit jaar behoefte gekregen aan een zuinigere wagen en heeft gelijktijdig met mijn aankondiging dat ik mijn auto ging verkopen zijn auto aangeboden.
Ik was op zoek naar een auto die airco had, er leuk uit zag, redelijk zuinig reed (min 1L/15km) en zijn aanbod lag precies binnen budget.

onderhoud is trouwens ook allemaal goed verlopen. de facturen zitten erbij sinds het afronden van de ombouw van de auto. distributie is 3.000 km geleden vervangen en alle oliebeurtjes zitten op een normale afstand van elkaar af. 10.000 is de maat die je aan moet nemen, maar de meeste nederlanders houden het bij de jaarlijkse apk en gelijk een beurtje, dus 15-20dkm tussen een beurtje staat wel in de boeken.

- ---

Vanwege de fanatieke fanbase van Abarth kun je niet echt een goede unbiased opinie of review krijgen van de auto. des te meer ik de auto rij krijg ik meer het idee dat de auto een 'italiaanse sport auto' probeert te zijn. een soort mode accesoire

de positieve punten:
in vergelijking tot mijn vorige auto ( een 2005 1.6 mx-5nb) is dit wagentje snel, echt snel, ik kan wel zeggen dat als je niet met lichte voet rijdt je bijna constant aan het laagvliegen bent en het enige wat je dicht op de grond houdt is de grote achtervleugel en het pirelli landingsgestel

de auto heeft een sper diff voorop en nu apprecieer je pas echt de term hot hatch. altijd een kleine vandetta gehad tegen dit type auto. een m140, golf gti of fiesta st leken mij altijd een beetje vals spelen als het komt tot sportautos, maar nu dat ik zelf het hard hoeken, licht gewicht wonder heb meegemaakt ben ik in mening veranderdt.

de looks; als italianen iets goed kunnen dat is het autos mooi maken. het feit dat ze een fiat 500 zo monsterlijk eruit kunnen laten zien is nogsteeds een raadsel voor mij. allhoewel ik hem nog niet goed in daglicht heb gezien vanwege het bestaan van de maand januari en het feit dat ik lange dagen werk heb ik nog niet echt de kans gekregen. ik ga hem binnenkort eens goed languit wassen en polijsten, dan apprecieer je alle lijnen van een auto van dichtbij, letterlijk en figuurlijk.

de negatieve;
de voor de hand liggende 'sommige delen passen niet goed op elkaar' laat ik hierbuiten, omdat het een omgebouwde auto is verwacht ik dit. de middenconsole loopt niet mooi aan op de handrem, de aftermarket radio is niet geweldig en heeft zn kiertjes rondom maar dat ter zijde.

het interieur is vergelijkbaar met een 5.5 halen op een engels toets. het werkt, maar de verfijning en kwaliteit mist overal je kijkt.
Ik woon in een dorp met veel stenen wegen, en ik kan met zekerheid zeggen dat ik elk piepje en kraakje wat het interieur kan maken heb gehoord, maal 20.
Alles is hard plastic, en het klein beetje nep leer van de deur panelen voelt nog veel erger aan dan wat er omheen zit. elk paneel rammelt bij bulten in de weg en je voelt gewoon de afwezigheid van afwerking als je in de auto zit.

De zit positie is vergelijkbaar met de doblo bus waar ik in rij voor werk, het schakelmechanisme hebben ze ook gestolen van hun werkbus en daarboven op nog ietsjes slechter aan laten voelen.

wegrijden in de eerste versnelling is gewaagd aangezien je in de eerste 2 seconden normaal optrekt en dan plotseling ineens met alle vaart door de 1 bar druk uit de turbo weg vliegt. power is niet geleidelijk en dat blijft door alle versnellingen blijken. allehoewel op snelheid dit een stuk minder erg/te merken is. vondt ik mijn ongeblazen 1.6 mazda een stuk voorspelbaarder op het gas.

het sturen is prima als je eenmaal gaat, en de verlichte stuurbekrachtiging is een leuke eigenschap tijdens langzaam rijden die alle fiat 500'jes hebben.
sportstand daarintegen is erg slecht, voelt meer als een gimmick voor mensen die nog nooit in een sport auto hebben gereden. Het stuur duwt constant terug naar het midden en draait super zwaar, ongeacht snelheid.

olieverbruik.
deze auto verbruikt best veel olie, schrik niet maar ik zit momenteel op de 1L 10w50 per 1500km

fiat zegt zelf dat:
''A higher rate of oil
consumption is normal for vehicles equipped with manual transmissions that are driven
aggressively. Aggressive means; operation at high RPM (3,000 RPM to redline), with
frequent use of engine braking (using the engine to slow the vehicle). Vehicles that are
driven aggressively may consume engine oil at a rate of up to 0.946 L (1 quart) every 805
km (500 mi). This is normal for a vehicle that is driven aggressively. No repair is
necessary.''

dus als de bom-proof reputatie van de 1.4tjet zich instand houdt, en het blijft bij een litertje olie per maand vindt ik het niet erg. italian sports car blijft italian sports car

- ----

samegevat is het een leuk autotje, en daar blijft de omschrijving bij. leuk.

ik heb wel het gevoel dat ik een soort 7 stadia van rouw aan het doorlopen ben door de verkoop van mijn vorige pareltje op 4 wielen, en dit een beetje aan het uiten ben op een auto die ik niet echt kocht omdat ik hem wilde, maar omdat het een leuke kans was om een leuke auto te kopen voor een fractie van het geld wat ze normaal kosten. Ik ben ok best wel een zeikerd die houdt van detail, maar dat ben je al gouw als je zoveel alineas schrijft op een forum over autos.

verder vindt ik dat de auto zichtzelf vrij serieus neemt maar hij loopt wel de kantjes eraf. je verwacht meer van zo'n soort auto heb ik het gevoel.
ik heb geen hekel aan de auto, maar aan het feit dat het je constant probeert wijs te maken dat het iets is wat het niet is zit toch niet helemaal goed bij me.

alle fylosofie terzijden is het een degelijke hot hatch voor het geld, ik kan niet klagen voor wat ik er voor betaald heb. wat de auto wel kan doet hij goed en is een lolletje waneer je het doet. Ik ben ook een sucker voor sideskirts en bumper pakketjes, dus in dat opzicht heeft ie looks that could kill.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.