Wie gaan de emissiedoelen van 2021 halen?

Feest in Frankrijk en Japan, zorgen in Duitsland

CO2-wetgeving (foto: AFP)
In 2021 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van het volledige wagenpark van een merk flink verminderd zijn. Een aantal merken ligt (voor) op schema, maar sommigen hollen nog achter de feiten aan.

Onderzoeksbureau PA Consulting deed onderzoek naar de vermindering van de gemiddelde C02-uitstoot van automerken. In 2021 mogen nieuwe Europese auto's gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, zo werd vastgesteld door de EU. Gisteren werd bekend dat bijna alle fabrikanten de doelstelling voor dit jaar hebben gehaald. Of dat in 2021 ook het geval zal zijn, is maar zeer de vraag.

Wordt het merkgebonden doel overschreden, dan riskeert de fabrikant een boete van € 95 per gram teveel, per nieuwe auto die wordt verkocht. We kijken naar de drie namen die de beste kaarten hebben. Verderop in de lijst valt op dat de drie grote Duitse namen hun (al hoger dan gemiddelde) emissiedoel niet lijken te gaan halen.

Wie doen goede zaken?

1. PSA Group
Het Franse concern waar Citroën, Peugeot en DS onder vallen, is het best bezig. Volgens de analyse van PA loopt men vóór op schema en stoot het wagenpark in 2021 gemiddeld nog 86,2 g/km uit. Dat is zelfs beter dan het doel van 88,5 g/km wat voor PSA is gesteld. Het aanbod bestaat voor een groot deel uit kleine auto's, wat daar natuurlijk aan bijdraagt.

2. Toyota
De Japanners zijn ook goed bezig. Niet geheel verwonderlijk, als je bedenkt dat Toyota van hun hybride auto's al geruime tijd grote aantallen weet te verkopen. De grootste autoproducent ter wereld ligt op koers om in 2021 een gemiddelde CO2-uitstoot van 89,8 g/km te realiseren. Dat is 2 gram minder dan de doelstelling.

3. Renault-Nissan
De top drie wordt afgesloten door een combinatie van de voorgaande nationaliteiten. Het Frans-Japanse concern Renault-Nissan komt volgens het onderzoek uit op een CO2-uitstoot van 90,4 g/km in 2021. Dat is 1,4 g/km minder dan de doelstelling. Ongetwijfeld is dit voor een deel te danken aan volledig elektrische auto's als de Nissan Leaf en Renault Zoe.

Wie moeten een tandje bijzetten?

Ford, GM en Hyundai-Kia gaan in dit tempo aan hun emissiedoel voorbij. Vooral die laatste twee liggen met een verwachte overschrijding van respectievelijk 3,7 g/km en 5,3 g/km aardig achter op schema. De grootste overschrijding vinden we bij Fiat-Chrysler, wat op koers ligt om niet de doelstelling van 92,1 g/km halen, maar uit te komen op 98,6 g/km.

Op de negende, tiende en elfde plaats in de lijst treffen we drie belangrijke Duitse fabrikanten. Bij hen ligt het emissiedoel al een stuk hoger dan eerdergenoemde fabrikanten, maar of ze dat doel überhaupt halen is nog zeer de vraag. Allereerst Volkswagen op de negende plaats. Met een CO2-doel van 96,3 g/km ligt het doel al iets hoger dan de doelstelling voor het gehele nieuwe Europese wagenpark. Volgens het onderzoek van PA is een gemiddelde CO2-uitstoot van 99,2 g/km echter waar VW op afstevent.

Een plaatsje daaronder treffen we Daimler. Het overkoepelende bedrijf van onder andere Mercedes-Benz komt voor het bereiken van het eigen doel 1,1 gram tekort, met een verwachte gemiddelde CO2-uitstoot van 100,8 g/km in 2021. Het concern zit dus aanzienlijk dichterbij hun doel dan Volkswagen, maar is desondanks verantwoordelijk voor een fors hogere gemiddelde uitstoot dan het doel van 95 g/km voor het totale Europese wagenpark.

BMW vinden we op plaats twaalf. Het doel wat BMW zichzelf heeft gesteld voor 2021 - 100,1 gram CO2 per kilometer - ligt nog hoger dan wat de EU van VW en Daimler verwacht, maar wordt als het zo doorgaat met 3,5 g/km overschreden.