Toyota en Daihatsu mikken op groeimarkten
Nieuw 'intern bedrijf' voor ontwikkeling kleintjes
Eind januari werd definitief duidelijk dat Toyota Daihatsu volledig had ingelijfd. Voorheen had de Japanse gigant al 51,2 procent van de aandelen van Daihatsu in handen. Sinds januari werd Toyota volledig eigenaar van Daihatsu. Met de overname wil Toyota profiteren van de kennis en ervaring die Daihatsu door de jaren heen heeft opgebouwd op het gebied van zuinige en kleine auto's.
Vandaag maakt Toyota bekend dat het samen met Daihatsu een nieuw bedrijf gaat oprichten dat zich volledig stort op de ontwikkeling en de verkoop van kleine auto's die specifief voor groeimarkten zijn bedoeld. Toyota laat de ontwikkeling en de voorbereiding van de productie van de compacte modellen overigens volledig over aan Daihatsu. Met de nieuwelingen wil Toyota markten als India en Vietnam veroveren. De te ontwikkelen auto's komen allen op Daihatsu's 'Daihatsu New Global Architecture'-platform te staan. Deze modulaire DNGA-basis kan gebruikt worden voor auto's met het formaat van de Sirion 2 (Zoals de Boon op de foto).
Het is nog niet geheel duidelijk of de voor groeimarkten bestemde modellen onder een nieuwe naam verkocht gaan worden. Het is goed denkbaar dat Toyota de compacte auto's zal voorzien van Daihatsu-labels en het merk zo wil profileren als wereldwijde aanbieder van goedkopere modellen.