Ruimte in de hoogte: Daihatsu Wake

Daihatsu Wake
Daihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu WakeDaihatsu Wake

Wie in de Japanse showroom van Daihatsu kijkt, komt daar een heel bataljon aan kei-cars tegen. Het merk voegt nu een nieuw ruimtewondertje aan z'n gamma toe: de Wake.

Daihatsu is ook in Europa vooral bekend geworden met z'n compacte stadsrakkers. Charades deden het prima in de verkooplijsten en ook de Gran Move en Applause gingen enige tijd behoorlijk vlot over de toonbank, maar het is hier vooral de Cuore geweest die de Daihatsu-importeur van belegd brood voorzag. In Japan verkoopt Daihatsu een heel arsenaal aan kleintjes. Van de Mira (Cuore) tot de Cocoa en van de Conte en Tanto tot de Atrai. Om het af te maken, zijn van bovenstaande modellen vaak nog eens sportief aangeklede en van een andere neus en bilpartij voorziene Custom-versies te krijgen.

De kei-cars van Daihatsu krijgen er nu een nieuw broertje bij: de Wake. Vorig jaar kregen we de Deca Deca te zien, een vooruitblik op wat nu is opgedroogd als de Wake.

De Wake deelt z'n genen met de Tanto en meet 3,40 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en meet liefst 1,84 meter in de hoogte. Onder de kap vinden we een 660 cc groot driepittertje dat er 52 enthousiaste pk'tjes en 60 Nm uitstampt. Voor meer pret is er - als vanouds - een geblazen exemplaar leverbaar. Deze schopt het tot 64 pk en 92 Nm. Schakelen gaat met een CVT-transmissie en uiteraard is hij zowel met voor- als vierwielaandrijving leverbaar.

Voor extra gemak zijn beide achterste portieren vervangen door schuifdeuren. Met z'n bagageruimte van 90 liter is de Wake natuurlijk geen pakezel, maar wie de achterbank neerklapt, moet 'gewoon' twee fietsen kunnen meenemen.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.