Porsche Boxster Spyder: puur en licht retro
De Boxster Spyder is de sportiefste versie van de Boxster-reeks en geeft - net als de vorige Boxster Spyder - tegelijkertijd een knipoog naar het verleden. Dat doet-ie met de twee 'tunnels' die achter de hoofdsteunen op de motorkap liggen, een subtiele hommage aan de 718 Spyder uit de sixties (die overigens maar één zo'n bult had).
Porsche meet de Boxster Spyder het front en achterzijde van de onlangs gepresenteerde Cayman GT4 aan. Uit die auto wordt ook de 3,8-liter zescilinder boxer overgeheveld, al levert-ie met 375 pk iets minder vermogen dan het blok van de GT4 (385 pk). De Spyder is alleen met handbak leverbaar, net als de Cayman GT4 (waarvan je hier de video ziet).
Nul tot honderd is in 4,5 tellen gepiept, de topsnelheid bedraagt 290 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 9,9 l/100 km. De remmen zijn dezelfde als de 911 Carrera heeft en de Spyder ligt 20 mm dichter bij het asfalt dan de andere Boxsters. Porsche heeft de besturing wat scherper afgestemd. Het stuurwiel, met een diameter van 360 mm, is nieuw.
Het canvas dak moet je met de hand ont- en vergrendelen, de rest gebeurt elektrisch. Een airco en een audiosysteem ontbreken in de Spyder, al kun je die (gewicht toevoegende) luxegoederen indien gewenst wel gewoon bestellen. Daar rekent Porsche geen euro extra voor.
De nieuwe Porsche Boxster Spyder beleeft deze week z'n werelddebuut op de autoshow van New York. In juli staat-ie bij ons in de showrooms voor een vanafprijs van 116.700 euro.