Nog lichter: Lotus Elise 250 Special Edition

30 kilo minder dan lichtgewicht-versie van lichtgewicht

Lotus Elise 250 Special Edition
Lotus Elise 250 Special EditionLotus Elise 250 Special EditionLotus Elise 250 Special EditionLotus Elise 250 Special EditionLotus Elise 250 Special Edition
De Lotus Elise is zoals elke Lotus gebouwd vanuit de gedachte dat niet een hoog vermogen, maar een laag gewicht de sleutel tot een goede sportauto is. Deze 250 Special Edition is vooralsnog het hoogtepunt van die filosofie.

'Minder is meer' kopten we in februari bij het nieuwsbericht over de extra lichte Lotus Elise Cup 250. Dan is nóg minder dus nóg meer, moeten ze bij Lotus gedacht hebben. Deze 250 Special Edition is namelijk gebaseerd op die Cup, maar weet nog 30 kilo van het al magere wagengewicht af te schrapen. Dat betekent dat de 246 pk sterke 1,8-liter vierpitter van Toyota nu maar 899 kg hoeft te verplaatsen en de Lotus rond de 4 seconden op de standaardsprint noteert. In 4,3 tellen moet een vaardige bestuurder 100 km/h op de klok kunnen toveren. Indrukwekkend, al krijgt de reguliere Cup dat ook voor elkaar.

De gewichtsbesparing wordt bereikt door het slim toepassen van zowel aluminium als koolstofvezel. De meest opvallende onderdelen uit dat laatste materiaal zijn de 'splitter' onder de voorbumper en de enorme vleugel op het achterdek; ook de motorkap is compleet uit het dure materiaal vervaardigd. Bijzonder is dat Lotus op het demonstratiemodel niet heeft gekozen voor sportief knalrood of wit, maar in plaats daarvan voor een vrij chic lichtblauw gaat. Ook de met donkerblauw leer beklede stoelen zijn eerder stijlvol dan sportief. Een 'exclusieve' uitstraling was dan ook een speerpunt bij dit model, waarmee het merk het vijftigjarig bestaan van Lotus' vestiging in het nabij Norwich gelegen Hethel viert.

Wie een Lotus Elise 250 Special Edition wil hebben, moet snel zijn: er worden slechts 50 exemplaren gebouwd. De prijs ligt rond de € 64.000.

Video

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.