Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Lotus neemt afscheid van Elise en Exige

Uitzwaaien met krachtkuur!

15
Lotus Elise en Exige Sport Final Editions
Lotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise Sport 240Lotus Elise Cup 250 Final EditionLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Elise en Exige Sport Final EditionsLotus Exige Cup 430 Final Edition
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
8 februari 2021 om 12:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Na ruim tien jaar valt binnenkort toch echt het doek voor de huidige generaties Lotus Elise, Exige en Evora. Lotus zwaait de Elise en Exige uit met speciale Final Editions om het tweetal een waardig afscheid te geven.

De laatste jaren introduceerde Lotus om de haverklap een nieuwe variant van de Elise en Exige en ook nu tilt de kleine sportwagenfabrikant nieuwe versies van dat lichtgewicht tweetal op het podium. Dat is nu voor het laatst. Lotus kondigde onlangs namelijk officieel de komst aan van opvolgers van de Elise en Exige. De laatste speciale edities die Lotus voor die twee modellen introduceert, zijn de Final Editions. Lotus omschrijft ze als modellen die het einde inluiden voor de Elise en Exige, wat er mogelijk zelfs op wijst dat de opvolgers andere modelnamen krijgen. Goed nieuws: de Final Editions van de Elise en Exige brengen ook een vermogenstoename met zich mee,

Lotus Elise

Lotus Elise en Exige Sport Final Editions

Lotus Elise Sport 240 Final Edition

De Lotus Elise Sport 240 Final Edition is de variant die de Sport 220-versie vervangt. De Elise Sport 240 Final Edition is dankzij een anders afgestelde versie van de bekende van Toyota afkomstige 1.8 met supercharger goed voor 243 pk en 244 Nm. Daarmee is -ie 23 pk krachtiger dan de Sport 220. Een sprintje vanuit stilstand naar 97 km/h (60 mph) is in 4,1 tellen voorbij. Dat maakt 'm 0,1 seconde rapper dan het origineel. De Elise 240 Final Edition staat op lichtmetaal dat 0,5 kilo lichter is dan dat van de Sport 220, maar dat is niet de enige gewichtsreductie. Lotus geeft de Final Edition onder meer een kunststof achterruit en een uit koolstofvezel vervaardigde kap die de motor afdekt. De Sport 240 Final Edition blijft met een wagengewicht van 898 kilo net onder de 900 kilo en daarmee is -ie 24 kilo lichter dan de Sport 220 die hij vervangt.

Lotus Elise Cup 250 Final Edition

Lotus Elise Cup 250 Final Edition

De Elise Final Edition is ook als Cup 250 te krijgen, een 246 pk en 250 Nm krachtige variant waarvan het vermogen ongewijzigd blijft. Lotus zet deze met aerodynamisch spoilerwerk uitgeruste Elise op speciaal lichtmetaal en geeft 'm aanpasbare veren en speciale Bilstein-dempers. De Cup 250 Final Edition krijgt net als de Sport 240 Final Edition een kunststof achterruit en een lichtgewicht accu die het wagengewicht op 931 kilo brengen.

Lotus Elise Sport 240

Lotus Elise interieur

De Final Editions van de Elise zijn zowel te krijgen met twee verschillende digitale klokkenwinkels. Er is een exemplaar dat reguliere klokken laat zien en een versie waarvan de weergave sterker lijkt op die van een raceauto. Lotus hangt verder onder meer een nieuw met leer en Alcantara bekleed stuurwiel in het tweetal. Zowel de Elise Sport 240 als Elise Cup 250 is in nieuwe kleuren verkrijgbaar, waaronder de kleur Racing Green waarin de oer-Elise in 1995 tijdens de IAA van Frankfurt debuteerde.

Lotus Exige

Lotus Elise en Exige Sport Final Editions

Lotus Exige Sport 390 Final Edition

Nieuw in het Exige-gamma is de Sport 390, met een tot 403 pk en 420 Nm opgeschroefde Toyota 3.5 V6 met supercharger die de 355 pk sterke Exige Sport 350 vervangt. De 1.138 kilo lichte Lotus dendert in 3,7 seconden naar 97 km/h (60 mph) en heeft een topsnelheid van 277 km/h. Het spoilerwerk wekt op topsnelheid 115 kilo aan neerwaartse druk op.

Lotus Elise en Exige Sport Final Editions

Lotus Exige Sport 420 Final Edition

Ook de Exige Sport 410 overleeft de komst van de Final Editions niet. De Exige Sport 410 maakt plaats voor de 10 pk krachtigere Exige Sport 420 Final Edition. Deze 426 pk en 427 Nm krachtige versie helpt de 1.110 kilo wegende Lotus in 3,3 seconden naar 97 km/h en levert 'm een topsnelheid op van 290 km/h.

Lotus Exige Cup 430 Final Edition

Lotus Exige Cup 430 Final Edition

De absolute topper van de Exige-familie is en blijft de Exige Cup 430, een 436 pk en 440 Nm krachtige variant die nu ook een Final Edition krijgt. De specificaties blijven indrukwekkend. De 1.110 kilo wegende Brit ramt zich in 3,2 tellen naar 97 km/h en gooit bij 280 km/h de handdoek in de ring. Zijn topsnelheid is lager dan die van de Exige Sport 410, onder meer het resultaat van uitbundiger spoilerwerk dat bij een snelheid van 160 km/h al 171 kilo aan neerwaartse druk levert. De Exite Sport 410 genereert dezelfde hoeveelheid neerwaartse druk pas bij een snelheid van 274 km/h. De Exige Cup 430 is altijd voorzien van een reeks uit koolstofvezel onderdelen. Het dak, de voorklep en de motorkap achter zijn net als de verstelbare achterspoiler uit het lichtgewicht materiaal vervaardigd. De Cup 430 heeft extra krachtigere AP Racing-remmerij en een titanium uitlaatsysteem.

De Final Editions van de Exige zijn net als de Elise in nieuwe kleuren te bestellen en voorzien van een digitaal instrumentarium. Ongetwijfeld komt Lotus op een later moment met Final Editions van de Evora. De Elise, Exige en Evora zijn samen goed geweest voor zo'n 55.000 verkochte exemplaren, meer dan de helft van het aantal auto's dat Lotus heeft geproduceerd.

  • Houd me op de hoogte over de Lotus Exige
  • Lees meer over supercars en sportscars
Lotus Exige Lotus Elise Supercars & Sportscars

Bekijk ook

Nieuws
Eindelijk: Lotus bevestigt nieuwe modellen

Eindelijk: Lotus bevestigt nieuwe modellen

Lotus kondigt de komst aan van opvolgers van de Elise, Exige en Evora, maar meldt ook de komst...

19
Nieuws
Lotus krijgt nieuwe topman

Lotus krijgt nieuwe topman

Lotus krijgt een nieuwe directeur. Matt Windle neemt het stokje over van Phil Popham, die al...

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus Exige specificaties
  • Lotus Exige occasions
  • Lotus Exige video's
Advies en informatie
  • Lotus Exige tests
  • Lotus Exige gebruikersreviews
  • Lotus Exige index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lotus Exige (2006)

    Lotus Exige (2006)

    7
    • 20 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Lotus Elise (2002)

    Lotus Elise (2002)

    4
    • 16 november 2014
  • Gebruikersreview
    Lotus Elise 111 S (2005)

    Lotus Elise 111 S (2005)

    8
    • 17 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Lotus Elise 111 R (2005)

    Lotus Elise 111 R (2005)

    3
    • 3 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Lotus Elise S (2004)

    Lotus Elise S (2004)

    25
    • 2 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Lotus Elise 111 R (2004)

    Lotus Elise 111 R (2004)

    4
    • 18 juli 2004
meer reviews
Op de rollenbank - Lotus Elise

Op de rollenbank - Lotus Elise

46

Een Engelse auto op de rollenbank? Als dat maar goed gaat, want de Britten hebben een naam...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lotus Elise (1998) - Liefhebber Gezocht

    Lotus Elise (1998) - Liefhebber Gezocht

    25
    • 23 december 2021
  • Nieuws
    Doek valt voor Lotus Elise, Exige en Evora

    Doek valt voor Lotus Elise, Exige en Evora

    73
    • 23 december 2021
  • PREMIUM
    Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

    Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

    • 23 november 2021
  • Nieuws
    Vijf occasions met middenmotor voor de kleinere beurs

    Vijf occasions met middenmotor voor de...

    26
    • 9 juli 2021
  • Nieuws
    Lotus Elise mogelijk toch langer leven beschoren

    Lotus Elise mogelijk toch langer leven...

    11
    • 10 mei 2021
  • Nieuws
    Lotus komt met speciaal instrumentarium voor op circuit

    Lotus komt met speciaal instrumentarium...

    2
    • 15 juli 2020
  • Nieuws
    Lotus Exige als 20th Anniversary Edition

    Lotus Exige als 20th Anniversary Edition

    10
    • 23 juni 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    23
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder dan verwacht

    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder...

    37
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    25
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus laat meer van Type 132 zien

    Lotus laat meer van Type 132 zien

    6
    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden