'Meer schade met winterbanden'
Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Alphabet, waarbij de escapades van 20.000 leaseauto's zijn geanalyseerd. De conclusie is dat er tijdens een milde winter, zoals die van de afgelopen maanden, meer schade wordt gereden door auto's die zijn voorzien van winterbanden dan auto's die 'gewoon' zijn blijven doorrijden op zomerbanden.
Tijdens de wintermaanden van 2013, 2014 en 2015 reed 24 procent van de auto's met winterbanden schade, 1 procent méér dan auto's op zomerbanden. "Winterbanden zijn uitermate geschikt voor het gebruik op sneeuw en minder effectief op droog wegdek. Niet alleen de milde winter kan een oorzaak zijn voor de vele schade, ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij winterbanden gebruiken", aldus Simon Corsèl van Alphabet.
Afgelopen winter stond bijna 90 procent van de leaseauto's op winterbanden; in 2009 was dat nog 64 procent. In de hogere middenklasse (E-segment, bijvoorbeeld BMW 5-serie) laat zelfs 100 procent van de eigenaren winterbanden monteren. In de middenklasse (D-segment, Opel Insignia) is dat percentage 96 procent.
"Het gebruik van winterbanden bij kleinere auto's, zoals de Volkswagen Up en Citroën C1, ligt bijna 40 procent lager. Gezinnen met kinderen denken te kiezen voor veiligheid, maar tijdens milde winters blijkt dat niet per definitie een noodzakelijke optie", aldus Corsèl.
"Niets is zo veranderlijk als het weer en daarom kiezen automobilisten standaard voor winterbanden. Maar het zou eigenlijk beter zijn om deze alleen in te zetten tijdens een strenge winter met veel neerslag. Winterbanden zijn dan het effectiefst", besluit Corsèl.
In de winterbandentest uit AW 43/2014 concludeerden we hetzelfde: in Nederland is het tijdens milde winters niet noodzakelijk om je zomerbanden voor winterbanden te wisselen. Daarbij dient te worden aangemerkt dat winterbanden van A-merken aanzienlijk beter presteren dan B- en C-merken.