Levertijden Nissan Leaf ingekort
Meer productieplaatsen door populariteit
"Auto's die nu worden besteld, zouden aanvankelijk in november worden geleverd, maar dat is nu vervroegd naar uiterlijk oktober", meldt de importeur desgevraagd. Dat het lobbyen niet zonder effect bleef, is niet zo gek als we de Europese verkoopcijfers van de Leaf erbij pakken. Gisteren bleek al dat 's werelds populairste EV met 100.000 verkochte exemplaren ook in ons werelddeel gretig aftrek vindt. Binnen de grenzen van Europa staat de Benelux op de tweede plek als het gaat om Leaf-afname. Alleen Noorwegen, waar EV-rijders alle denkbare voordelen genieten, doet het beter. Van de dik 4.000 orders in België, Nederland en Luxemburg werd ruim tweederde in Nederland getekend, want met de bpm-vrijstelling en een lage bijtelling heerst hier nog altijd een buitengewoon EV-vriendelijk belastingklimaat.
Het echte klapstuk van de Leaf moet echter nog komen, want na de 40 kWh-versie volgt in het eerste kwartaal van 2019 een variant met een 60 kWh-accupakket. Die auto, die minstens 400 kilometer ver moet komen op een acculading, verschijnt dus in het jaar waarin de magische bijtellingsgrens van € 50.000 gaat spelen voor potentiële EV-rijders. Nissan is daar echter niet bang zo bang voor. "Een volledig afgeladen 40 kWh-Leaf kost zo'n € 41.500, dus dan is er nog bijna 10 mille speelruimte voor de duurdere variant." Dat biedt inderdaad mogelijkheden. Als de auto onverhoopt toch net boven de limiet uitkomt, is er nog steeds geen man overboord, want de lagere bijtelling van 4 procent geldt dan nog altijd over de eerste € 50.000. Alleen voor het gedeelte van de prijs boven dat bedrag geldt een bijtellingspercentage van 22 procent. Hyundai Nederland houdt bij de Kona Electric ook al rekening met de nieuwe regels en weet de duurste variant net onder de grens te houden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf Tekna 40 kWh / Stuur- en Stoelverwarming voor en achter / Adaptieve Cruise Control / Bose Premium Audio / 360° Camera / Keyless Entry & Start / Parkeersensoren voor en achter / Bluetooth / DAB Radio /
- 2019
- 50.886 km

Nissan Leaf N-Connecta 40 kWh | 360 Camera | NAVI ✅ 1e Eigenaar *2e Pinksterdag OPEN v.a 11u tot 17u*
- 2020
- 38.740 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Leder | Camera | NL-Auto | 360
- 2019
- 111.482 km
Lees ook
Dit is de nieuwe Nissan Leaf: revolutie voor EV-pionier
Van 30 naar 60 kWh: dit bedrijf maakt je oude Leaf of i3 klaar voor de toekomst
Nissan laat Leaf, Micra en ‘X-Trail’ zien in hoop het tij te keren
De Nissan Leaf is nu goedkoper dan een Hyundai Inster
Nieuwe Nissan Leaf: elektropionier wordt iets heel anders! – Vooruitblik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (58)
Reageren
Zij voorspellen een prijs van minder dan 100 euro per KWh, echter de fabrikant en dealer verdienen aan onderhoud weinig op een EV en dus gooien ze de marge bij aanschaf omhoog.







Hard optrekken in een EV kost geen extra energie. Die 1/2mv^2 win je gewoon weer terug met regeneratief remmen.


Hard optrekken kost natuurlijk wel meer energie. Al was het alleen al omdat de gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand hoger komt te liggen.




Eh nee, ja je wint energie terug maar echt niet alle energie je extra verbruikt bij hard optrekken.
Nissan heeft gewoon van dag 1 de productie op orde gehad door deze net zo aan te pakken als bij hun andere autos. Ze wilden niet net als Tesla het opnieuw uitvinden.
Daarnaast vind ik deze veel belangrijker dan de Tesla aangezien hij voor meer mensen betaalbaar is en je geen 3 jaar hoeft te wachten tot je hem krijgt.

Mooi dat hij goed verkoopt nu meer merken.


Nuttige informatie, dank.





maar in koud weer hebben weer veel mensen last van de ioniq batterij,ik denk dat het hier niet koud genoeg is voor deze problemen.

Precies! Als je maar snel genoeg op trekt laadt je de accu weer 100% vol door regeneratief remmen. Vandaar dat een snelle 1-100 tijd essentieel is voor een EV, dan kom je namelijk verder op een lading toch?
De Leaf 2 is een succes in Noorwegen, maar toch wordt de eGolf als de betere keus bestempeld in meerdere vergelijkingstests. Vooral ergonomisch en praktisch is dat een betere keuze.
Ik ben even geleden nog bezig geweest om een Leaf 1 aan te schaffen, maar de accupaketten van de 1 zijn (kunnen) onderhevig aan hevige degradatie. Nieuw pakket zou eventueel 5000 Euro kosten, dus op een tweedehands auto van rond de 10k was dat mij een te grote gok. Ik weet niet of de accu's van de Leaf 2 beter zijn, maar als ik lees dat de warmtehuishouding nou niet echt verbeterd is ben ik benieuwd hoe dat zit over een jaar of 4 met die accu's.



Misschien toch even op LOI.nl kijken of ze ook online natuurkunde cursussen hebben?

Bij een bericht is je mening al duidelijk. dan ga je toch die hele goede ionic kopen. is je goed recht. En ik zou oprecht zeggen veel rijplezier gewenst. Ik zou bijna denken dat je stiekem jaloers bent op de leaf dat ie beter verkoopt en stiekem graag zelf zou willen. aangezien je blijft terug komen over hoe goed die Hyundai wel niet is.



De Outlander ging in 6 weken naar de 10.000 in 2013. En toen wist bijna niemand iets van elektrisch rijden.
Nu is de Leaf toch de enige absolute bijtellingspakker.
Mensen durven nog steeds niet, door aangeprate EV angst door de negativiteit zoekende journalisten.
Zonde.

Forrester: Volgens mij gaat dit artikel over het feit dat de Leaf slecht leverbaar is, en dat daar zojuist een klein stapje in gezet is, om daarna weer terug te vallen, net zoals bij de Amperae.
Ik snap dat je het er moeilijk mee hebt, maar ze zetten allemaal te laag in op productieaantallen.
Als de vraag toeneemt dan neemt de wachttijd ook toe. Dus hoe langer het duurt hoe gewilder het model is.




Thuis nog een caravan (waarmee het dus niet de bedoeling is om die thuis te laten staan ;-)), dus er zal voorlopig wel een benzine auto naast blijven staan. Maar van 0% naar 90% elektrisch rijden vind ik al een hele stap.



BEVs zijn daadwerkelijk veel schoner en sjoemelvrij, bovendien zijn de absolute aantallen nog heel laag. Net als de gederfde inkomsten.
Effectief fiscaal stuurmiddel, wel mee eens dat er een prijsopdrijvend effect in zit.

De Leaf is voor 93% van je dagelijkse ritten geschikt, voor de resterende 7% moet je beter plannen en op zoek naar een snellader langs de weg.
De meeste zakelijke rijders nemen vanwege de 4% bijtelling dit soort kleine ongemakken voor lief. We zitten nog even in een technologische en aanschafprijstechnische fase waarin fiscale sturing nodig is.

Voor mij is hij voor woon-werk al ongeschikt. Ik las en hoorde (in mijn naaste omgeving van een leaserijder) dat hij onder ongunstige omstandigheden niet verder komt dan ergens tussen de 120 en 140 km. Met 125 enkele reis woon-werk niet echt een optie. Vind het ook enorm karig t.o.v. het opgegeven bereik.



Als je thuis kan laden vertrek je in ieder geval met een volle batterij. Als je op je werk (gratis) mag laden van de baas ben je helemaal spekkoper, en kom je altijd weer thuis. Mocht dat niet lukken kun je langs de snelweg 10 minuten snelladen om ook thuis te geraken.
Ik zou het zakelijk voor slechts 4% bijtelling wel weten, anders geduld en straks gaan voor de long range 2019 versie.

De ondergrens van snelweg rijden in de winter is gemiddeld 170 km range.
https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf
Continue op hoge snelheden rijden in een BEV is niet het sterkste punt. Ach, we staan toch vaker in de file dan niet.


Je kan snel optrekken als het moet, maar dat hoeft niet. Het is niet zo dat je in een performance Tesla/BMW bij elk stoplicht gaat drag racen.

Toen jij voor een Leaf aan het rondkijken was heb ik je verteld dat alleen de eerste modelserie tot de facelift in 2013 dat probleem kan hebben.
De modellen na de facelift, te herkennen aan het ontbreken van de bult in de kofferbak, hebben de accu's een verbeterde chemische samenstelling gekregen waarbij het degradatie probleem bij hoge temperaturen verholpen waren.
Ik heb een facelift, en de accu heeft na 64000km nog steeds zijn volle capaciteit.


Dat zou pas nieuws zijn.
Volgens mij is de Leaf, helaas, net als bij al die anderen slecht leverbaar.
Jammer, je zal er toch een mogen hebben.








Dit heeft mij gelukkig weerhouden om deze auto te gaan leasen als opvolger van mijn plug-in hybride. Op de site probeert NissanNL door het probleem van maximaal 1x snelladen en een belabberde actieradius tenzij je met de mooie autopilot functie met 90 in de slipstream van een vrachtauto gaat hangen te verklaren tot producteigenschap. Grote faal van Nissan om de auto vol te hangen met gadgets maar te besparen op actieve koeling die het busje NV wel heeft en dus geen batterij temperatuur of schade issues kent. Aantalhebben hun order geannuleerd en aantal rijders wil actie tegen Nissan omdat hun dealers de aanvankelijke producteigenschappen die tussentijds in de webisite en handleiding zijn gewijzigd alsnog te claimen. Online wordt Leaf 2 betiteld als #rapidgate model en staat YouTube vol filmpjes van falende snellaad sessies die bij warme accu tergend traag verlopen. Dat wellicht reden kortere levertijd?

Het is dus duidelijk wachten op de long range versie met batterijen van LG, wel met thermal management.
Tesla heeft het qua kwaliteit van de batterijpakketten veel beter voor elkaar.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.