Kia Soul beter in beeld
Als EV naar Nederland
Dankzij de erg vierkante, hoge carrosserie is de auto op de foto's direct herkenbaar als Soul. Ook de eerste en tweede generatie van het model hebben zo'n koetswerk, dat de auto behalve herkenbaarheid een heleboel binnenruimte bezorgt. Het nieuwe model wordt rondom gemoderniseerd en heeft onder andere een meer afgeronde zijruitpartij en L-vormige achterlichtunits. De voorzijde is echter de opvallendste kant, want hier zien we het 'dubbellaags design' dat tot nu toe vooral bij zustermerk Hyundai werd gebruikt. Hooggeplaatste richtingaanwijzers zijn optisch verbonden door een verchroomde lijst waarin ook de leddagrijlampen zijn ondergebracht, terwijl de eigenlijke koplampen lager, in Hyundai Kona-achtige units, zijn ondergebracht.
De auto op de foto's is, afgaande op z'n opvallende grille en centraal geplaatste uitlaat, de opvolger van de Soul Turbo die in z'n huidige vorm zo'n 200 pk levert. In Nederland bestaat die auto echter niet, want hoewel de eerste Soul wel leverbaar was met verbrandingsmotoren, kennen we de in 2014 geïntroduceerde tweede generatie slechts als EV. De importeur stelt dat de elektrische versie opnieuw de uitvoering is waar de ogen vanuit ons land op zijn gericht. De EV-variant van de nieuwe Soul komt er dus gewoon, over de rest van het gamma moet nog een besluit worden genomen.
Nu is het goede nieuws dat die elektrische Soul hoogstwaarschijnlijk het grootste probleem van de huidige generatie gaat oplossen. Die auto kampt met een ouderwets korte actieradius, maar de nieuwe Soul profiteert naar verwachting van de techniek die ook in de Kona Electric en Niro EV is te vinden. Dat betekent dat het grootste accupakket 64 kWh meet en de auto zeker zo'n 400 km ver moet kunnen komen op een acculading. Ten opzichte van die Niro biedt de Soul vooral meer ruimte en een ander uiterlijk. Als de nieuwe Soul EV verschijnt, hebben Kia en Hyundai samen ineens vier aantrekkelijke, relatief betaalbare EV's in huis, want behalve het genoemde drietal levert Hyundai ook nog de Ioniq Electric.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen