In het wild: Peugeot 504

Stijlvol Frans vlaggenschip

Peugeot 504
In de onregelmatig terugkerende rubriek 'In het wild' zetten we bijzondere auto's in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Gewoon, omdat het kan en omdat het anno 2015 steeds minder vanzelfsprekend is dat je nog iets leuks aantreft tussen al het grijze leaseblik. Deze keer: een zeer fraaie Peugeot 504!

Wat is het? De Peugeot 504, die in 1968 voor het eerst van de band liep en een jaar later European Car of the Year werd, was het tijdelijke vlaggenschip van het Franse merk. Grote broer 604 verscheen pas in 1975 en tot die tijd zwaaide de 504 de scepter. Deze hoger dan de 404 gepositioneerde 504 (de kale 504L diende als vervanger voor de 404) werd in 1971 in ons land verkocht en is sinds 2012 bij z'n huidige eigenaar.

Onder de kap een 2,0-liter viercilinder die het in dit geval tot 105 pk schopt. Onder de naam Peugeot op de kont lezen we namelijk 'Injection'. De injectieloze 2.0 kwam van dit bouwjaar niet boven de 97 pk. De 504 kennen we vooral van de prachtige Coupé en Cabriolet, maar hij was er ook nog als station. Die laatste was bovendien de eerste auto die door Dangel werd omgebouwd.

Nog een leuk weetje: hoewel de Europese productie in 1983 ten einde kwam, werd de 504 in Zuid-Amerika en Afrika nog vrolijk doorgebouwd. In Nigeria zelfs tot 2006! Op foto 3 en 4 een Argentijnse versie uit midden jaren negentig.

Hoe bijzonder is-ie? We zien ze nog maar zelden. Ooit zo gewoon, nu zo zeldzaam. Er schijnen er nog 642 van in ons land te zijn - meer dan we dachten.

Hoe staat-ie erbij? Zo op het oog zeer netjes. Goed beschermen tegen de roestduivel!

Wat is-ie waard? Aardige exemplaren gaan weg vanaf zo'n 3 à 4.000 euro. Vanaf 6.000 euro zien ze er al puik uit.

Waardering: Fraai Frans en nog altijd een leuke verschijning. Koesteren!

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.