In het wild: Alpina B12
Voorloper van de hagelnieuwe B7 laat zich zien
Deze week schonk BMW de wereld voor het eerst een 7-serie met een M-badge. De auto kwam een paar dagen na Alpina's kijk op de nieuwe 7-serie, en die auto heeft wél een lange historie. Lezer Jim Appelmelk liep een voorganger uit 1996 tegen het lange lijf.
Wat is het: Een Alpina B12 5.7, in dit geval de versie met lange wielbasis. Alpina heeft het zo goed voor elkaar dat zelfs de RDW z'n BMW-afkomst ontkent, maar feitelijk is dit natuurlijk een 7-serie. Generatie E38 is volgens velen de mooiste 'Siebener' ooit, en Alpina is wat betreft de enige 'veredelaar' die wegkomt met zaken als zichtbare uitlaatpijpen, een voorspoiler en grote wielen. Die accessoires zorgen bij tuners al snel voor een foute uitstraling, maar maken deze Alpina op smaakvolle wijze onderscheidend. Het 'merk' uit Buchloe baseerde z'n creatie op de 750iL, en dus heeft deze B12 een schitterende V12 onder de kap. In dit geval werd die opgeboord van 5,4 naar 5,7 liter. Er was ook een B12 6.0, en die is nóg zeldzamer dan deze variant.
Hoe bijzonder is hij: Er rijden een heleboel E38's met Alpina-wielen, -typeplaatjes en –spoilers rond, maar slechts 202 daarvan mogen zich een échte B12 5.7 noemen. Van de B12 6.0 zijn er 94 gebouwd.
Beoordeling: Het moge duidelijk zijn: de schrijver dezes draagt de 7-serie E38 een warm hart toe, en deze B12 geldt als het ultieme topmodel van die auto. Een echte droomslee!