Gereden: Peugeot Expert 1.6 BlueHDi 95

Klaar voor de strijd

Peugeot Expert 95
Peugeot Expert 95 Peugeot Expert 95 Peugeot Expert 95 Peugeot Expert 95 Peugeot Expert 95
De nieuwe Expert is cruciaal voor de positie die Peugeot de komende jaren in de bestelautomarkt zal innemen, omdat het met deze auto een vuist moet maken tegen machtige concurrenten als Transporter, Transit en Trafic. Of hij daarvoor de capaciteiten heeft, zoeken we in deze impressie uit.

Dit is de eerste van drie rijimpressies met het nieuwe bestelautotrio van PSA en Toyota; we reden achtereenvolgens de uitvoeringen met 95 pk (deze Peugeot), 115 pk (Proace) en 150 pk (Jumpy). Als eerste was de Expert beschikbaar, waarvoor we bewust de basismotor kozen. Dat het ook om de basisuitvoering zonder airco ging (€ 18.000), kwam uitgerekend in de heetste week van het jaar niet helemaal lekker uit. De koelinstallatie is ook niet optioneel leverbaar, zodat je moet uitwijken naar de € 1.500 duurdere Expert Premium. Die heeft hem standaard, net als (door ons ernstig gemiste) parkeersensoren. Behalve de 'tweede' uitvoering verdient het ook aanbeveling om een duurdere motorvariant te kiezen. Niet vanwege het vermogen, maar omdat sterkere versies aan een zesbak zijn gekoppeld. De vijfbak doet de Expert tekort, tenzij je de snelweg kunt mijden. De 1,6-litermotor maakt bij 120 km/h zo'n 3.000 toeren en dat is te duidelijk hoorbaar. Jammer, want met 210 Nm bij 1.750 toeren heeft hij ruimschoots genoeg koppel om lagere toerentallen aan te kunnen. In het najaar komt er een gerobotiseerde zesbak beschikbaar voor de 95 pk-motor, maar beter is het om uit te wijken naar de even dure 115 pk-versie met zesbak, die vanaf € 20.600 kost. De testauto had een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km; met een zesbak moet dat gunstiger kunnen uitpakken.

Praktisch voordeel

Geluid speelt sowieso een iets te grote rol in de Expert, omdat het onderstel ook van zich laat horen. Opmerkelijk, omdat PSA hoog opgeeft over het EMP2-(personenauto)platform waarop de auto is gebouwd. Toch dringt er vanaf de eerste meters flink wat afrolgeluid door tot het interieur. Zonde, want het onderstel valt om het veercomfort juist enorm te prijzen. De Expert ligt bovendien als een huis en stuurt secuur. Een minpunt is het beperkte zelfcentrerende effect; je moet na een bocht nadrukkelijk terugdraaien naar de rechtuitstand, anders rijd je zo de stoep op. En op de snelweg is de rechtuitstand onvoldoende koersvast. De zitpositie is prettig en het interieur is zelfs in de basisversie onmogelijk uitgekleed te noemen. Een ergonomische misser is dat het bovenste gordelpunt niet verstelbaar is; het zat ons te laag. Qua laadvolume (5,3 kuub) en afmetingen overtreft de Expert nipt de Renault Trafic, terwijl een VW Transporter wat groter is. De Expert excelleert wel als het gaat om het laadvermogen, dat met 1.140 kilo iets (Trafic) tot veel (Transporter) hoger uitkomt. Een praktisch voordeel van de Expert: als enige van de drie past hij met 1,90 meter hoogte in de meeste parkeergarages (die van AutoWeek in elk geval!). Conclusie: de Expert heeft, net als de vergelijkbare Toyota Proace en Citroën Jumper, zowel het formaat als de eigenschappen voor een veelbelovende toekomst. Een duurdere dan deze basisversie verdient wel nadrukkelijk aanbeveling.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.