AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'General Motors houdt Opel zelf'
20
Het autonieuws wordt momenteel door het IAA-geweld gedomineerd, maar op steenworp afstand van het beursgebouw beheersen de overnameperikelen rond Opel het nieuws. Alhoewel, overname...
Het doorgaans goed geïnformeerde Financial Times zegt namelijk dat General Motors later vandaag bekendmaakt dat het Opel zelf houdt. De krant baseert zich op bronnen binnen de top van het concern. General Motors zou met hulp van ongeveer 3 miljard euro staatssteun uit Spanje, Engeland en Polen in staat zijn om zelf Opel te houden, een van de gezondste onderdelen van het concern.
Mocht GM bekendmaken dat het Opel zelf wil houden, dan zal dit voor veel ergernis in Duitsland zorgen. De Duitse overheid had namelijk General Motors 1,5 miljard dollar geleend om Opel overeind te houden, met de belofte dat het concern een nieuwe, goede eigenaar voor Opel zou vinden. De overheid en vakbonden hebben -sinds de eerste geruchten opdoken dat GM Opel wilde houden- altijd aangegeven een nieuwe eigenaar te willen.
Er waren twee partijen in de race voor de overname van Opel: de Belgische investeerder RHJ International en een conglomeraat bestaande uit het Russische Sberbank en toeleverancier Magna.
Onder voorwaarde dat geen van de vier Duitse Opel-fabrieken zou worden gesloten, beloofde de regering-Merkel een pakket van 4,5 miljard euro aan bankgaranties. General Motors heeft verklaard dat Opel in Europa drie fabrieken te veel heeft. In totaal heeft het merk acht Europese fabrieken.
Mocht GM bekendmaken dat het Opel zelf wil houden, dan zal dit voor veel ergernis in Duitsland zorgen. De Duitse overheid had namelijk General Motors 1,5 miljard dollar geleend om Opel overeind te houden, met de belofte dat het concern een nieuwe, goede eigenaar voor Opel zou vinden. De overheid en vakbonden hebben -sinds de eerste geruchten opdoken dat GM Opel wilde houden- altijd aangegeven een nieuwe eigenaar te willen.
Er waren twee partijen in de race voor de overname van Opel: de Belgische investeerder RHJ International en een conglomeraat bestaande uit het Russische Sberbank en toeleverancier Magna.
Onder voorwaarde dat geen van de vier Duitse Opel-fabrieken zou worden gesloten, beloofde de regering-Merkel een pakket van 4,5 miljard euro aan bankgaranties. General Motors heeft verklaard dat Opel in Europa drie fabrieken te veel heeft. In totaal heeft het merk acht Europese fabrieken.
PRIVATE LEASE Opel
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Nieuws
Opel Grandland Electric AWD: topversie met 325 pk geprijsd
Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Nieuws