Ford presenteert nieuwe EcoBlue dieselmotor
Vermogens van 100 tot 240 pk
De Ford Transit-familie zal de eerste modellenreeks van Ford zijn die uitgerust gaat worden met de nieuwe 2.0-liter EcoBlue dieselmotor. Het nieuwe blok zal naast krachtiger en efficiënter ook nog eens minder uitstoten dan de 2.2-liter metende dieselmotoren die langzaam maar zeker uit de Transits gaan verdwijnen.
De EcoBlue-dieselmotor is door Ford Europe in zowel het Verenigd Koninkrijk als in Duitsland ontwikkeld. Aanvankelijk zal hij in drie varianten - met 105, 130 en 170 pk - in bedrijfsauto's komen te liggen. Bij 1.250 tpm leveren de nieuwelingen 20 procent meer koppel dan de blokken die ze vervangen. Bij stationair toerental is het blok eveneens 4 db stiller. De CO2-uitstoot ligt gemiddeld 10 procent lager dan momenteel in de Transit. Het verbruik moet met zo'n 13 procent zijn afgenomen.
In een later stadium zal de EcoBlue ook zijn opwachting gaan maken in reguliere personenauto's van Ford. Ook komt op termijn een 1.5-liter metende variant. De 2.0 TDCi verwachten we dan ook op den duur te zien verdwijnen. De EcoBlue-familie zal uiteindelijk in diverse smaken - met vermogens van 100 tot en met 240 pk - op de markt verschijnen. Daarmee streeft hij wat kracht betreft de krachtigste Ford-diesel - de 2.0 TDci BiTurbo met 210 pk - voorbij. Uiteraard voldoet het dieselblok aan de Euro VI emissienorm.