Facelift Friday: Maserati 3200GT
Het verlies van de boemerang-lichten
Bij z'n introductie in 1998 viel de Maserati 3200GT op door z'n fraaie, door ItalDesign getekende koetswerk én zijn bijzondere, dunne en in een zwierige bocht getekende led-achterlichten. Het uiterlijk, z'n relatieve bruikbaarheid en de heerlijk klinkende 3.2 V8 bezorgden hem het imago van een voordeliger, beter inzetbaar Ferrari-alternatief. Het zorgt er voor dat de 3200GT ook vandaag de dag nog regelmatig op de weg te vinden is.
In 2002 verdween de naam 3200GT en kwam er een op het oog nagenoeg identieke vervanger die simpelweg de naam 'Coupé' droeg. De 3.2 maakte plaats voor een 4.2, maar de naam '4200GT' bestaat slechts in de wandelgangen. Hoewel de motor feitelijk het grootste nieuws was, maakten de nieuwe achterlichten meer indruk op het publiek. De typerende boemerang-lichten maakten, naar verluidt om Amerikaanse overheid te plezieren, plaats voor veel gewonere, driehoekige units.
De rest van het uiterlijk veranderde in eerste instantie nauwelijks, alleen de latere GranSport kreeg een nieuw front met een wat grotere grille aangemeten. De open versie van deze stijlvolle Italiaan bestaat pas sinds de update van 2002 en draagt de naam Spyder. Spyders met boemeranglichten zijn er dus officieel niet, al worden er weleens exemplaren gespot waarbij de eigenaar de units achteraf heeft laten inbouwen. Terecht, of zonde?