Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Maserati
  • 3200 GT

Maserati 3200 GT (1999)

Beest met manieren

Maserati 3200 GT (1999)
  • Autotest
11 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Start de motor en druk het pedaal even lekker in. Zet 'm in 1 en laat de zware koppeling los. De machtige V8 sleurt de GT in no-time naar 100, of als u wilt 200 km/h. Maar de Maserati 3200 GT heeft ook een geciviliseerde kant.

De 3200 GT is wat gestrekter gelijnd dan de meeste andere coupés, zo hou je nog een beetje serieuze ruimte achterin over. De achterpartij springt meteen in het oog door de boog tussen de beide uiteinden van de bumpers. De remlichten in die boogvormige units zijn uitgevoerd met leds, waardoor het achteropkomend verkeer sneller gewaarschuwd wordt. De vier dikke uitlaten geven aan dat we hier wel met een serieuze sportauto te doen hebben.
Is de 3200 GT van buiten een beschaafd ogende exoot, van binnen is uitbundigheid troef. Het interieur is niet alleen uitzonderlijk fraai van vorm, ook worden op een smaakvolle wijze edele materialen samengebracht tot een prachtige compositie. Dat effect wordt nog versterkt door een lichte kleur leer te kiezen, zoals op onze testauto. De prachtige vormen van dashboard, stoelen en zijpanelen worden daar nog eens sterk mee geaccentueerd. Toch zit er wat ons betreft een kleine dissonant in dit geheel: het klokje ziet er bespottelijk goedkoop uit. Zelfs de nieuwere versie met een echt chromen rand haalt het niet bij het klassieke uurwerk van de voorgaande modellen. Zonde.
Dat de 3200 GT een buitengewoon fraai gevormde achterbank heeft, is aardig om te zien. Interessanter is dat je daar ook voor niet te lange afstanden volwassenen op mee kunt nemen. En daarbij heeft de Maserati nog een kofferbak met een heel redelijk volume; de golftassen passen er na een recent doorgevoerde, kleine modificatie ook in. Daarmee toont de 3200 GT zich voor zo'n exoot van een onverwacht praktische kant.

Opstaan, wakker worden!

We gaan een fijn stukje rijden. Vlij uzelf op het kostbare leer en draai de sleutel om. Even schudt de auto en dan komt de machtige V8 tot leven. Doe de deur nog even open en word helemaal gek van dat zwoele, diepbruine uitlaatgeluid. Wat een geweldig orkest en dan rijden we nog niet eens! Trap de zware koppeling in, dirigeer de pook van de zesbak met stevige hand naar 1. Koppeling op, gas geven en wegwezen.
Dat laat de 3200 GT zich geen twee keer vertellen. De V8 met twee turbo's, twee inlaatluchtkoelers, vier nokkenassen en 32 kleppen sleurt de Maserati van zijn plek en in net 5 tellen suist de naald van de snelheidsmeter al voorbij de 100 km/h-markering. Intussen is het blaasorkest van timbre veranderd: je hoort de turbo's sissend de cilinders vol persen, de uitlaten het afgewerkt gas er weer net zo hard uitjagen en een pittiger, metaliger motorgeluid klinkt op uit de imposante machinekamer. Geen wonder met 370 pk en 491 Nm achter de hand; zelfs de niet superlichte Maserati-koets geeft zich dan gewonnen. Via een rondje Duitsland kom je erachter dat deze auto zich pas boven de 200 km/h echt in zijn sas voelt; een kenmerk van echte superauto's. Als je ruimte genoeg hebt, moet er 280 km/h in zitten.
Maar bij 50 km/h in 4 met slechts 1500 toeren sputtert de V8 ook helemaal niet tegen. Overigens is 100 km/h in 6 nog niet meer dan 2100 toeren. Zo mak als een lammetje, of de dynamiek van een getergde tijger, het kan allemaal. Niet verwonderlijk dat de Maserati een flinke dorst aan de dag legt; rijd je lekker door, dan zit je al snel op 1:6. Een prettige eigenschap van de 3200 GT is zijn goedmoedige gedrag waardoor hij ook prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Moet ook, want de gemiddelde koper van een Maserati rijdt veel kilometers met zijn auto.
Om onbezorgd van A naar B te kunnen rijden heeft de 3200 GT standaard traction control, uiteraard uitschakelbaar. De vering is vrij stevig, maar zonder echt oncomfortabel te worden. Wil je toch gewoon hard, dan zet je de demperregeling op standje Sport. Dan verandert ook meteen de traction control, want die laat dan een beperkte hoeveelheid wielslip toe alvorens in actie te komen. Kun je heel sportief uit de hoek komen, terwijl een elektronische beschermengel netjes over je waakt.
Deze 3200 GT is een razendsnelle, ware Gran Turismo. Daarmee verwerft hij zich een eigen plaatsje op de markt, waar de concurrentie heel beperkt is. De potenti'le koper zal ook blij zijn met onze constatering dat de kwaliteit inmiddels flink verbeterd is.

Signalement

Merk Maserati
Model 3200 GT
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 105.958

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.217 cc
Maximaal vermogen 271 kW / 370 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 491 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.510 mm / 1.822 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.590 kg
Banden voor235/40ZR18Prijzen
Banden achter265/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 280 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 16,2 l/100km
CO2-uitstoot 396 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Maserati 3200 GT
Maserati Maserati 3200 GT

Uitgelicht aanbod

    Maserati 3200 GT 3.2 V8

    Maserati 3200 GT 3.2 V8

    • 1999
    • 75.090 km

    € 31.750

    Maserati 3200 GT 3.2 V8 AUTOMAAT 18'' LMVELGEN - LEDER - UNIEKE KMSTAND

    Maserati 3200 GT 3.2 V8 AUTOMAAT 18'' LMVELGEN - LEDER - UNIEKE KMSTAND

    • 2000
    • 118.778 km

    € 23.495

    Maserati 3200 GT 3.2 V8

    Maserati 3200 GT 3.2 V8

    • 1999
    • 128.512 km

    € 23.999

Meer Maserati 3200 GT occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati 3200 GT specificaties
  • Maserati 3200 GT occasions
  • Maserati 3200 GT video's
Advies en informatie
  • Maserati 3200 GT tests
  • Maserati 3200 GT gebruikersreviews
  • Maserati 3200 GT index
PREMIUM
Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte is al sinds 1963 een begrip in autoland. Het model bestaat al langer...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Maserati 3200 GT (1999)

    Maserati 3200 GT (1999)

    2
    • 23 maart 2002
meer reviews
Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

37

Wie doet het niet, watertandend naar advertenties kijken waarin supersportwagens met enige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Maserati 3200GT

    Facelift Friday: Maserati 3200GT

    70
    • 3 februari 2017
  • Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    37
    • 12 december 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Maserati GranTurismo zoemt over de Ring

    Elektrische Maserati GranTurismo zoemt...

    58
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Maserati Project24 is MC20, maar dan zonder regels

    Maserati Project24 is MC20, maar dan zonder...

    7
    • 22 juli 2022
  • Nieuws
    Ook Maserati gaat voor 10 jaar garantie

    Ook Maserati gaat voor 10 jaar garantie

    46
    • 19 juli 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo is los en open

    Maserati MC20 Cielo is los en open

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden