Daihatsu Tanto blijkt razendpopulair
In Nederland keken we raar op toen Daihatsu in 1997 de Move op de weg zette. In Japan is zo'n kei-car de normaalste zaak van de wereld. Het merk - dat hier begin 2013 van de markt verdween - heeft in het thuisland een bonte verzameling aan smalle hoge autootjes in de showroom staan.
Vaak zijn de kleintjes op technisch vlak nagenoeg identiek aan elkaar. Onder de kap ligt maar al te vaak een 660 cc grote driepitter die, al dan niet gekoppeld aan een turbo en vierwielaandrijving, zo'n 68 pk ophoest. Daihatsu varieert met de koetsjes van de kei-cars, en heeft zo per doelgroep een auto in de prijslijst staan. De één richt zich op vrouwen, de andere op jongeren en/of kleine gezinnen.
De Tanto is zo'n Move-achtige, en is net als z'n broertjes als stoerder verpakte Custom te krijgen. De kei-car was afgelopen maand de bestverkochte nieuwe auto in Japan, overigens voor de derde keer op rij. Liefst 21.323 exemplaren verkocht Daihatsu er in juni. In de eerste zes maanden van dit jaar gingen er 135.688 Tanto's over de toonbank. In de lijst van de tien bestverkochte auto's in Japan zijn overigens zes kei-cars te vinden, waaronder de Suzuki Wagon R (met de Stingray als stoere versie, foto 5 en 6) en de Honda N-Box (foto 7).