Caterham AeroSeven toegelicht
In september liepen we een bijzonder studiemodel van Caterham tegen het lijf: de AeroSeven. De eerste van een nieuwe generatie sigaren gaat volgend jaar daadwerkelijk in productie.
De AeroSeven Concept gaf een voorproefje van de nieuwe richting die het Britse Caterham wil op gaan. De AeroSeven is nog overduidelijk een 'sigaar' zoals de Britten ze al jaren maakt, maar dan een gestoken in een nieuwe jas.
De AeroSeven had een 240 pk sterke 2.0-liter vierpitter van Ford in z'n neus. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak moet het Britse bouwwerk in minder dan 4 seconden naar de 100 km/h sprinten.
Weg is de spartaanse techniek die we bij de andere Caterhams zien. De AeroSeven krijgt een lichtgewicht chassis mee dat zo'n 25 procent stijver moet zijn dan die van z'n broertjes. Een geheel nieuw onderstel is ontwikkeld en samen met Caterhams Formule 1-tak is de auto zo strak mogelijk afgesteld. Via het stuurwiel is het karakter van de auto in diverse standen in te stellen en een regulier instrumentarium maakt plaats voor een 3D-exemplaar.
Zaken als tractiecontrole, launch control en andere moderne snufjes zijn gewoon van de partij op het uiteindelijke productiemodel. Om het gewicht toch laag te houden, is de carrosserie volledig vervaardigd uit koolstofvezel.