BMW iX3 komt straks uit China

BMW en Brilliance gaan voor groei

BMW Concept iX3
BMW meldt dat het de komende jaren fors investeert in de joint venture die het merk samen met Brilliance Automotive in China heeft. Het samenwerkingsverband gaat onder andere de iX3 bouwen.

BMW Brilliance Automotive (BBA) werd in 2003 uit de grond gestampt en momenteel heeft het samenwerkingsverband bijna 17.000 werknemers in dienst. De joint venture bouwt momenteel de 5-serie, de 1-serie sedan, de 1-serie Active Tourer, de X3 en de 3-serie voor de lokale markt. BMW en Brilliance hebben nu, onder toeziend oog van onder meer de Duitse bondskanselier Angela Merkel en Li Keqiang, premier van China, handtekeningen gezet onder papieren waarmee de twee bedrijven inzetten op forse groei van de joint venture.

De productiecapaciteit van de twee fabrieken die BBA in China heeft, moet volgend jaar toenemen tot 520.000 stuks. Nu ligt de productiecapaciteit op zo'n 450.000 stuks. BMW laat weten dat BBA de productie van de iX3, de volledig elektrische X3 die in 2020 op de markt komt, voor zijn rekening zal nemen. Die stekker-SUV is niet alleen bestemd voor China, maar voor alle internationale markten. Opvallend gegeven: BBA heeft ook Zinoro onder zich, een divisie die met de Zinoro 1E een X1 met i3-aandrijflijn voor de lokale markt produceert.

De iX3 beschikt over de vijfde generatie van BMW's eDrive-technologie. Hierbij zijn de elektromotor, de transmissie en de aandrijfelektronica samengevoegd in één unit. Tevens omvat het nieuwe systeem krachtiger batterijen. De iX3 zal de eerste BMW zijn met deze nieuwe aandrijflijn aan boord. In de iX3 bestaat de aandrijflijn uit een 270 pk sterke elektromotor, die is gekoppeld aan een 70 kWh groot accupakket. De actieradius zou volgens de WLTP-cyclus op 400 kilometer liggen. De aandrijflijn kan overweg met snelladers die tot 150 kW genereren. Met een dergelijke lader is het pakket in 30 minuten oplaadbaar

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.