'BMW i5 komt niet'
Focus op autonoom: in 2021 level 3 of 4
De naam 'i5' is nooit door BMW zelf genoemd, maar eerder getoonde patentschetsen leken wel degelijk te bevestigen dat er een i-model boven de i3 in de pijplijn zit. De vijfdeurscarrosserie van de auto op die tekeningen vertoont qua design veel overeenkomsten met die i3 en de i8, maar het is zeer de vraag of de auto er daadwerkelijk in deze vorm komt.
Dat betekent echter niet dat BMW's i-label alweer op zijn laatste benen loopt. "Die i staat voor innovatie, en elektrische aandrijflijnen worden steeds meer vanzelfsprekend", vertelt de Nederlandse BMW-importeur. In plaats daarvan zal autonomie een steeds grotere rol gaan spelen bij de i-modellen. De volgende auto in die reeks, die vooralsnog als 'iNext' wordt aangeduid, moet dan ook grotendeels zelfstandig door het verkeer kunnen gaan. BMW belooft dat de auto in 2021 'level 3 of 4' van autonoom rijden naar de openbare weg moet brengen. Dat betekent dat het mogelijk is om nagenoeg alle rijfuncties uit handen te geven en de bestuurder hooguit nog nodig is om in noodgevallen bij te springen.
Daarnaast zal de iNext natuurlijk ook weer zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn en moet hij een actieradius van zo'n 500 kilometer krijgen, maar dat is over vier jaar na verwachting een stuk minder bijzonder dan nu. Als het aan BMW ligt in elk geval wel, want behalve een elektrische Mini moet er vanaf 2020 ook een EV-versie van de X3 in de showroom staan.
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test BMW 507 - Zelfs een 1,5 miljoen dure klassieker kan imperfecties hebben maar dat rijplezier!

Deze auto’s worden nét te laat youngtimer

Test: de nieuwe BMW iX3 geeft de bezorgde burger moed

Deze comfortabele youngtimers zijn ook in 2027 nog gunstig te rijden




