Supershowroom: Alfa Romeo Giulietta
Italiaanse charmeurs
1. Alfa Romeo Alfasud (1971)
Met de Sud wilde Alfa Romeo graag een partijtje meeblazen in het toen nog jonge segment van compacte hatchbacks. Speciaal voor de Sud werd een fabriek neergezet in het zuiden van Italië, wat meteen de naam van het model verklaart. Het ontwerp van de koets van de voorwielaangedreven Alfasud - afkomstig van Giuigiaro - was stukken beter geslaagd dan de kwaliteit ervan. Roest was de grootste vijand van de Sud, die desondanks goed verkocht.
2. Alfa Romeo 33 (eerste generatie, 1983)
Het afgeronde ontwerp van de Sud maakte begin jaren 80 plaats voor een uit de pen van Ermanno Cressoni afkomstig koetswerk. Qua hoekigheid sloot het naadloos aan bij hetgeen gangbaar was in dit decennium. Hoewel de 33 buiten Nederland ook leverbaar is geweest met een dieselmotor, waren het, net als in de Sud, boxermotoren die de klok sloegen. De 33 was ook te bestellen als stationwagon en met vierwielaandrijving.
3. Alfa Romeo 33 (tweede generatie, 1990)
Radicale facelift-versie van de oer-33, waarbij zowel front als kont een totaal andere uitstraling kregen. Kenmerkend is de smalle horizontale achterlichtbalk, die we ook op de Alfa 164 terugzagen. Het interieur kreeg eveneens een opfrisbeurt. De leukste versie was de 16-klepsversie van de 1.7 I.E. boxer, goed voor 132 pk. Daarmee zat je in 8,4 seconden op de 100 en kon je tot boven de 200 km/h doortrekken.
4. Alfa Romeo 145 (1994)
De 33 kreeg feitelijk twee opvolgers: de 145 en (iets later) de 146. De eerste was een driedeurs hatchback, de tweede een vijfdeurs hatchback met een kort kontje in de stijl van de 33. Het ontwerp was afkomstig van Chris Bangle, die later naam maakte met zijn kijk op de BMW 7-serie. Alfa leverde de 145/146 aanvankelijk met boxermotoren maar er kwamen later 'normale' lijnmotoren beschikbaar, waarvan de 2,0-liter Twinspark, te vinden in de Quadrifoglio- en ti-versies, de grootste was.
5. Alfa Romeo 147 (2000)
Voor het ontwerp van de 147 schakelde Alfa Romeo Walter de'Silva in, die de C-segmenter een onderscheidend koetswerk meegaf, waarvan de voorkant wordt gekenmerkt door de smalle 'scudetto' tussen de koplampen-met-traantjes. Geen boxers uiteraard meer in dit model, maar wél onder meer een schitterende 3,2-liter V6, die was voorbestemd voor de spectaculaire GTA. Eind 2004 volgde de facelift, waarbij koplampen en achterlichten werden 'uitgerekt'.
6. Alfa Romeo Giulietta (2010)
Na een reeks getallen vond Alfa Romeo het weer tijd voor een echte typenaam en de keuze viel (op het allerlaatste moment) op Giulietta, hoewel het model weinig te maken had met eerdere Giulietta's. De Italianen, onder aanvoering van ontwerper Lorenzo Ramaciotti, zetten evengoed weer een onderscheidende auto neer. Op dit moment vormt de Giulietta samen met de Mito het volledige Alfa Romeo-gamma, binnenkort komt daar verandering in met de komst van de Giulia.
Welke van bovenstaande Alfa's laat jouw hart sneller kloppen? Stem via de poll (alleen op de website) en laat gerust een reactie achter!