Fotospecial: IAA van Frankfurt 2015
We hebben genoeg van de studiofoto's!
Geregeld worden auto's voor het eerst aan de wereld getoond via klinisch gepoetste studiofoto's. Als het een beetje tegenzit, komen de PR-afdelingen niet verder dan een stel digitaal getekende platen. Omdat auto's er 'in het echt' toch altijd net even anders uitzien dan op de piccobello-perfecte fabrieksfoto's, hebben we een arsenaal livefoto's voor je op een rij gezet waarmee we nog een keer nagenieten van het heetste blik en de mafste concepts van de IAA in Frankfurt!
De Duitse beurs bulkte weer van het nieuws. Zo zat Infiniti ongetwijfeld aardig nagel te bijten voor de onthulling van de Q30, de auto die de aanwezigheid van het Japanse merk in Europa kan maken of breken. Ook Jaguar had een belangrijke nieuweling meegebracht. Zo konden we eindelijk de F-Pace bekijken, een auto waarmee de Britten zich voor het eerst aan een SUV wagen.
Voor Volkswagen was de spanning op SUV-gebied minder groot, maar ook zij lanceerden met de tweede generatie Tiguan een gloednieuwe SUV. Meer kolosnieuws van Bentley, want met de Bentayga waagt ook dit nobele merk zich voor het eerst aan de SUV. Ook het 'nieuwe' Borgward was van de partij, en wel met de BX 7.
We konden van dichtbij snuffelen aan de Alfa Romeo Giulia en de Mini Clubman, auto's die we al ruim voor de IAA digitaal te zien kregen. Andere reeds bekende modellen kwamen van bijvoorbeeld Toyota, dat de opnieuw tongen losmakende Prius mee naar Duitsland nam. De lijst gaat maar door. Wat te denken van de nieuwe Audi A4, of de Hyundai i20 Active en de Kia Sportage?
Voor de échte pk-adepten is de stand van Bugatti een bezoekje waard. Wie dacht dat de Vision Gran Turismo namelijk puur in de pixelwereld van Gran Turismo zou bestaan, wordt er weggeblazen met een tastbare versie. Denk de spoilers weg, en we hebben de opvolger van de Veyron te pakken: de Chiron. Meer pk-pret kwam van zowel Lamborghini als Ferrari, die respectievelijk de Huracan Spyder en de dakloze 488 presenteerden.
Geen show zonder conceptuele nieuwelingen. Waar Mercedes op bijzondere wijze dacht aan aerodynamica en Audi vooruitblikte op de Q6, liet Porsche met de Mission E zien hoe het de Tesla Model S een draai om de oren wil gaan geven.
Honda bracht met de superlichte Project 2&4 een rivaal voor de Ariel Atom mee, maar of we hem ooit op de weg zullen zien? We wagen het te betwijfelen. Mazda en Toyota waren wat dat betreft realistischer, en toonden aan wat ze in de toekomst op cross-overgebied gaan brengen.
Ook Nissan speelde op geheel eigen wijze met z'n toekomstplannen. Met de Gripz werd in ieder geval een studiemodel getoond dat de tongen losmaakte. Voor een ander stukje bijzondere vormgeving, verwijzen we je graag door naar Thunder Power, een Taiwanese fabrikant die de met de Sedan een even opmerkelijke als spraakmakende Model S-rivaal klaar heeft staan.
Als we ál het nieuws gaan herhalen, zijn we nog wel een paar avonden zoet. Voor een compleet overzicht kun je hier klikken. Niet in staat om zelf naar de IAA te gaan? Scroll dan vooral even door onze fotospecial!
En op veler verzoek: een poll! Wat is jouw IAA-favoriet?