Nu officieel: Mazda CX-9!

Nieuwe grote cross-over niet voor Europa

Nu officieel: Mazda CX-9!
Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!Nu officieel: Mazda CX-9!
Gisteren verscheen hij al te vroeg op internet, maar nu hebben we hem in z'n geheel te pakken. We heten welkom: de nieuwe Mazda CX-9!

Bij Mazda zal men gisteren wel norse gezichten hebben vertoond toen de hagelnieuwe CX-9 voortijdig op internet verscheen. Nu hebben we de nieuwe fullsize cross-over dan in z'n geheel te pakken, compleet met alle details en fatsoenlijk beeldmateriaal.

De CX-9 is een zevenzitter die duidelijk uiterlijke overeenkomsten vertoont met de Koeru Concept. Het exemplaar op de foto is Machine Gray gespoten en meet 5.07 meter in de lengte en is daarmee 3 centimeter korter dan z'n voorganger. Wel is de wielbasis 5,5 centimeter langer, een gegeven waar de achterpassagiers van zullen profiteren. De wielkasten worden opgevuld door 18- of zelfs 20-inch metend lichtmetaal. We zien een interieur dat afwijkt van dat van de 3 en 6 maar er wel gelijkenissen mee heeft.

Onder de kap heeft Mazda een 2,5-liter metende Skyactiv-G turbo benzinemotor gelegd. Tot op heden is Mazda met een boog om turbomotoren heen gelopen, maar heeft nu toch voor een geblazen blok gekozen. Mazda heeft een nieuwe turbo ontwikkeld, genaamd Dynamic Pressure Turbo. Volgens Mazda is het een turbo met variabele turbodruk, afhankelijk van de motorsnelheid. Bij lage toerentallen worden de uitlaatgassen naar de turbo door kleinere openingen geleid. Hierdoor bouwt de druk in de turbo zelf sneller op. Eveneens nieuw is een '4-3-1-uitlaat', een uitlaatsusteem waarbij de uitlaat voor de middelste twee cilinders (nummer 2 en 3) slechts een opening hebben. De buitenste twee cilinders (1 en 4) hebben elk hun eigen aansluiting. Dit zorgt voor een efficiente aanvoer van turbo-aandrijving vanuit de uitlaat.

Meer snufjes vinden we in de vorm van een gekoelde EGR, waardoor de de motortemperatuur kan worden gebracht van zo'n 500 tot 100 graden celcius. De krachtbron kan hierdoor met een compressieverhouding van 10:5:1 aan. Al met al is de 2,5-liter turbomotor 250 pk sterk en levert hij 420 Nm bij 2.000 tpm. De CX-9 legt in totaal 90 kilo minder in de schaal dan z'n voorganger.

De nieuwe CX-9 zal helaas niet naar Nederland worden verscheept. Dat betekent niet dat de modelnaam hier compleet vreemd is. In 2009 en 2010 werd de Japanse kolos in Nederland verkocht. In totaal wist Mazda hier 301 exemplaren te slijten.

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.