'Hack-gevaar reikt verder dan Fiat Chrysler'
NHTSA onderzoekt leverancier
Op 22 juni schreven we over Fiat Chrysler, dat in het nieuws verscheen toen bleek dat hackers op afstand een Jeep Cherokee konden manipuleren. Niet alleen kregen de handige heren met hun digitale vingers de radio en de ruitenwissers aan, ook werd op afstand de motor uitgezet en ook de elektronische handrem was niet veilig. Fiat Chrysler voerde een beveiligingsupdate door voor het Uconnect-infotainmentsysteem, het systeem waarmee de hackers toegang tot de Cherokee kregen. Volgens de Amerikaanse (voertuig-)veiligheidsinstantie NHTSA is het probleem mogelijk groter dan gedacht.
Dat zegt Mark Rosekind - topman van de NHTSA - tegen Amerikaanse media. Volgens Rosekind leverde de leverancier van de Uconnect-apparaten niet alleen techniek aan Fiat Chrysler, maar "[...]aan veel andere fabrikanten". Namen worden niet genoemd, maar momenteel zou de NHTSA aan het uitzoeken zijn hoe groot het mogelijke gevaar elders is. Fiat Chrysler heeft in de Verenigde Staten inmiddels 1,4 miljoen auto's teruggehaald naar de garage voor een beveiligingsupdate. In Nederland zou het probleem niet spelen.