Eerste twee oldtimer-rechtszaken gaan verloren
Dat meldt Wouter van Embden van Stichting Autobelangen. In februari kondigde hij de vijf rechtszaken aan, de rechter heeft inmiddels in twee gevallen uitspraak gedaan die negatief uitvalt voor de betrokken groep oldtimerbezitters. De verloren zaken betreffen oldtimers die de groepen vertegenwoordigen van oldtimers op benzine van ouder dan 1987 en dieselauto's van 1987.
"Het is ons nog niet duidelijk wat de argumenten zijn voor de negatieve uitspraak voor de benzineauto's ouder dan 1987; daar moeten we nog ongeveer twee weken op wachten", aldus Van Embden. In 2013 werd de grens voor mrb-vrijstelling voor oldtimers opgerekt van 25 naar 40 jaar, met een overgangsregeling voor auto's op benzine.
In de zaak van de dieselauto's oordeelde de rechter 'dat afschaffing van de vrijstelling voor diesel-oldtimers die korter dan 40 jaar in gebruik zijn niet in strijd is met het internationale recht of het Unierecht'.
Het idee dat de nieuwe mrb-regels juist bescherming moeten bieden aan de echte hobby-rijders (en dus niet aan de veelrijders die misbruik zouden maken van de regels) blijkt weinig waard: "Voorts benadrukt de rechtbank dat het hobbymatige gebruik eerder in het nadeel van eiser pleit dan in zijn voordeel. Een hobby is geen eerste levensbehoefte. Aan een hobby zijn doorgaans kosten verbonden, en het is een persoonlijke keuze van de hobbyist om bij het stijgen van de kosten daarvan ermee te stoppen of om de extra kosten te dragen."
De volledige uitspraak lees je hier.
"Op dit moment wachten we op de uitspraak over de oldtimers op lpg, die loopt bij de rechtbank in Den Haag. We hopen dat de rechter hier het milieu-aspect laat meewegen in de besluitvorming", aldus Van Embden. De rechtszaak voor benzineauto's uit 1987 dient volgende week, de laatste zaak – die van diesels ouder dan 1987 – volgt later.
Stichting Autobelangen en Vrijstellingoldtimer.nl wachten de uitspraken voor alle vijf de rechtszaken af alvorens vervolgstappen te nemen. "We geven niet op", zegt Van Embden, die inmiddels de politiek (verder) heeft ingeschakeld om te vechten voor de oldtimerzaak.