Cadillac CT6 nu helemaal officieel
Dit is dus de Cadillac CT6 - waar we gisteravond al een foto van zagen - in volle glorie. Nou ja, niet helemaal want een foto van de achterkant ontbreekt vooralsnog. De CT6 is het nieuwe topmodel van Cadillac, met een lengte van 5,18 meter. De auto is 1,88 m breed en 1,47 m hoog. De wielbasis meet 3,11 meter.
We wisten al dat Cadillac de nieuwe V6-familie (een 3.0 twinturbo van 406 pk en een 3.6 van 340 pk) laat debuteren in de CT6 maar als instapper bieden de Amerikanen een viercilinder turbomotor van 270 pk aan. Alle motoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat. Vierwielaandrijving is standaard op de V6-modellen, de viercilinder is een achterwielaandrijver. Over een achtcilinder wordt (nog) met geen woord gerept.
De rijeigenschappen zijn volgens Cadillac zeer aansprekend, mede dankzij zaken als Magnetic Ride Control-dempers, actieve achterwielbesturing (onderdeel van het Active Chassis System) en de keuze uit drie verschillende rijmodi door de bestuurder.
Dankzij het gebruik van aluminium is het koetswerk volgens Cadillac een kleine 100 kg lichter dan een vergelijkbaar model dat meer staal aan boord heeft. Het wagengewicht is 'minder dan 1.680 kg'. De Amerikanen noemen de CT6 lichter en stijver dan elke ander 'dynamisch gelijk' model zoals de BMW 5-serie en Audi A6.
Aan luxe aan boord natuurlijk geen gebrek. Zo beschikt de CT6 bijvoorbeeld over het 'Articulating Rear Seat package', waarmee de achterpassagiers de stoelen over een lengte van 83 mm kunnen verschuiven. De maximale beenruimte achterin bedraagt 1,03 meter. De stoelen zelf beschikken over een massagefunctie en je kunt ze tevens koelen of verwarmen. Ondertussen kunnen de passagiers zich vermaken met het multimediasysteem met twee 10-inch schermpjes, die tevoorschijn komen uit de rugleuning van de voorstoelen. Een Bose Panaray-audiosysteem met 34 speakers zorgt voor de juiste noten.
Een interessante optie is het surround view video recording system, waarmee camera's aan de voor- en achterkant opnemen (360 graden) wat er tijdens het rijden om de auto heen gebeurt. Dashcam 2.0 dus eigenlijk, volgens Cadillac nog niet eerder op een personenauto toegepast.
De CT6 – goed herkenbaar aan z'n led 'light blades' onder de koplampen - wordt vanaf eind dit jaar gebouwd in GM's Detroit-Hamtramck-fabriek. Cadillac exporteert 'm ook naar Europa, Korea, Japan, Israël en het Midden-Oosten. China heeft een eigen productiefaciliteit voor de auto, deze start begin 2016.
Cadillac investeert de komende tijd 12 miljard dollar met als doel om tussen nu en het einde van dit decennium acht nieuwe modellen op de markt te kunen brengen. De CT6 is de eerste.