Lada druk met ontwikkeling Granta Hybrid
Wie denkt dat de heren en dames van AvtoVaz puur en alleen verouderde techniek in z'n auto's lepelt, heeft het mis. Ook Lada komt namelijk met een hybride op de proppen, en wel op basis van de Granta.
Goed, dat Lada nog altijd beproefde techniek gebruikt, blijkt nog wel uit het feit dat Lada voor z'n eerste hybride de Granta heeft uitgekozen. Die auto werd in 2011 geïntroduceerd maar is gebaseerd op de Kalina die alweer sinds 2004 rondrijdt. De spiritueel opvolger van de Samara is momenteel alleen met benzinemotoren te krijgen, maar daar komt binnenkort verandering in.
Lada meldt namelijk dat op dit moment de laatste tests worden gedaan met de hybride Granta. De techneuten zouden alleen nog de uitstoot omlaag moeten krijgen zodat de Rus voldoet aan de Euro6-emissienormen.
Het Russische merk heeft van de overheid opdracht gekregen om zuinigere auto's te maken. Gemiddeld gezien zou het verbruik van Lada's met 21 procent teruggedrongen moeten worden. Volgens Lada zit het met de Granta Hybrid wat dat betreft wel snor. Onder de kap ligt een geblazen benzinemotor die is gekoppeld aan een elektromotor. Het totaalvermogen moet uitkomen op 160 pk, het koppel op 240 Nm. Wie niet zo'n behoefte heeft aan 160 pk in z'n Granta, moet even geduld hebben. In een later stadium zal ook een ongeblazen benzinemotor aan de elektromotor kunnen worden gekoppeld.