Lada Granta onder het mes
Met X-vormen
De Lada Granta werd in 2011 gepresenteerd als model dat wat formaat betreft tussen de Kalina en de Priora staat, maar prijstechnisch onderaan het leveringsgamma werd gezet. De auto was aanvankelijk alleen als sedan leverbaar, maar verscheen in 2014 ook als vijfdeurs hatchback op de markt. De Granta, die tussen 2013 en 2015 de populairste auto van Rusland was, is in feite al zeven jaar ongewijzigd op de markt, maar daar komt nu verandering in.
Het ontwerp van de auto wordt namelijk vrij hardhandig aangepakt. De voorzijde bestond voorheen praktisch enkel uit horizontale lijnen, maar krijgt nu de nieuwe designtaal van Lada over zich heen gestort en daarin bepalen X-vormige lijnen het beeld. Die designtaal werd voor het eerst toegepast op de Vesta, maar is ook op cross-over X-Ray te vinden. De Granta krijgt nieuwe zijspiegels, waarin nu de richtingaanwijzers zijn verwerkt en ook achterop vinden we een frisse vormgeving. Een nieuwe bumper en diagonale lijnen maken hier optisch de dienst uit. Uiteraard komt de Granta over het nieuwe én tevens grotere Lada-embleem op de neus te beschikken. Meer kleine aanpassingen komen in de vorm van nieuwe lichtmetalen wielen en een achterklep die voortaan van binnenuit te openen is, het sleutelgat op de klep verdwijnt derhalve.
Over motorische wijzigingen wordt niet gesproken. Tevens houdt Lada de gewijzigde Granta Hatchback nog even onder de pet en ook afbeeldingen van het interieur blijven nog even binnenshuis. Verder lijkt het erop dat Lada in ieder geval de stationversie van de Kalina toevoegt aan de Granta-familie. Dat wijst er mogelijk op dat de rest van de Kalina-familie geen lang leven meer is beschoren. Later meer daarover.
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.