'Ferrari patenteert techniek motorfiets'
Dat meldt Autocar. In de aangevraagde patentdocumenten spreekt Ferrari van een 'verbrandingsmotor met twee cilinders, die in een V-configuratie zijn opgesteld'. Kortom, een V-twin-motor, een configuratie die bij motorfietsen vrij gebruikelijk is.
Er zijn geen patentschetsen voor een complete motorfiets ingediend, maar het is goed mogelijk dat de concernleiding van Fiat Chrysler Automobiles dochter Ferrari ook motoren wil laten bouwen om zo de degens met het prestigieuze Ducati (eigendom van Lamborghini) te kunnen kruisen. Ferrari heeft ook de naam 'Cavallino' bij het patentbureau ingediend, maar die claim stond los van de technische patenten en het is dus niet duidelijk of dit om een naam van een auto of iets anders ging.
Expansiedrift Marchionne
De ontwikkeling van een eventuele Ferrari-motorfiets is goed te rijmen met de wisseling van de wacht die aan de Ferrari-top heeft plaatsgevonden.
Ex-topman Luca di Montezemolo wilde dat Ferrari een exclusief sportwagenmerk bleef met een productie van maximaal 7.000 auto's per jaar, een streven waardoor hij in de loop der jaren veel aanvaringen had met concerntopman Sergio Marchionne.
Marchionne, die uiteindelijk de machtsstrijd heeft gewonnen, vindt dat het merk Ferrari een enorm commercieel potentieel heeft dat niet gebruikt wordt. Hij zou de Ferrari-productie volgens insiders behoorlijk willen verhogen en een uitstapje naar de tweewielers zou uiteraard ook nog meer geld op kunnen leveren.