Gereden: BMW M3
Vol trots toonde BMW ons vorig jaar op een afgesloten testterrein in Duitsland een voorserie model van de nieuwe BMW M3 en zustermodel M4. Technische highlights werden met het tempo van een op hol geslagen mitrailleur de wereld in geslingerd maar de achterliggende boodschap was opvallend éénduidig. Ja, we zijn overgeschakeld op turbotechniek, maar het karakter van de nieuwe M3 blijft zoals het altijd was: puristisch.
Om dat te benadrukken werd hoog opgegeven over het lagere gewicht, het gebruik van ultramoderne materialen en de toegenomen stijfheid van de auto. En dan is er nog die motor, die een, voor een geblazen blok, indrukwekkende limiet heeft van meer dan 7.500 toeren per minuut. Alles om maar aan te geven dat deze auto naadloos aansluit in de trotse traditie die het merk uit München de afgelopen decennia heeft geschapen. Maar dat was toen, toen we nog niet zelf achter het stuur mochten kruipen. Nu konden we in Portugal eindelijk zelf plaatsnemen achter het stuur.
En daar valt gelijk op dat er qua onderstel in ieder weinig gelogen is aan het verhaal van BMW. Met ongekende honger jaagt de sedan steeds weer op de volgende bocht. Onderstuur is 'm bijna vreemd, en zelfs met 431 pk en 550 Nm op de achterwielen moet je provoceren om deze sportauto in sedan-vermomming dwars te laten gaan.
Misschien nog wel indrukwekkender is de manier waarop de M3 je daarbij continu het vertrouwen geeft dat-ie je niet over je eigen grens laat gaan. Zowel via het stuur als via de stoel krijg je zoveel informatie dat je als bestuurder altijd weet waar de limiet ligt. Overigens zonder aan spektakel in te boeten, want eenmaal op de grens is het opletten geblazen.
Benieuwd naar alle ervaringen met de BMW M3/M4 en wil je weten hoe de turbomotor in de praktijk is? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 21, die vanaf 21 mei in de winkels ligt. Bovendien zie je de video-impressie binnenkort op AutoWeek.nl.