SsangYong entert VS met nieuwe naam

SsangYong Korando
SsangYong wil graag groter groeien en een nieuwe afzetmarkt is onderdeel van de groeistrategie. Om in Noord-Amerika een serieuze kans te maken, gaan de Koreanen daar aan wal onder een andere merknaam.

In 2016 wil SsangYong groeien tot een jaarafzet van 300.000 auto's. In 2013 zette het Zuid-Koreaanase merk – dat in 2011 werd overgenomen door de Indiase gigant Mahindra & Mahindra – iets meer dan 145.000 auto's af op jaarbasis. De komende jaren moet dat aantal dus worden verdubbeld, en daar speelt de Noord-Amerikaanse markt een belangrijke rol in.

Het wordt voor SsangYong nog een hele klus om in de VS en Canada voet aan wal te krijgen, omdat het merk er geen dealernetwerk en technische ondersteuning heeft, afgezien van het gebrek aan historie en imago. Maar CEO Yoo-il Lee is desondanks vastbesloten om deze nieuwe markten te enteren en voor zich te winnen.

Een puntje van aandacht daarbij is de naam van het merk. Een woordvoerder van SsangYong gaf tegenover WardsAuto aan dat in samenwerking met een consultantsbureau wordt nagedacht over een aansprekender merknaam voor de Amerikaanse markt. Eentje die geen associaties oproept met het roerige (recente) verleden.

De nieuwe Korando wordt een belangrijke pion in de groeistrategie. Deze SUV was in 2013 al goed voor een derde van de verkopen, hoewel de auto nog geen halfjaar op de markt was. In 2011 kondigden de Zuid-Koreanen aan dat ze in 2016 een hele zwik nieuwe modellen op de markt willen brengen. Inmiddels hebben we al een paar concept-cars van toekomstige modellen voorbij zien komen, waaronder de XIV-2, e-XIV, SIV-1 en LIV-1.

Begin maart maken we in Genève kennis met weer een nieuwe concept-car, de XLV, een cross-over in het vaarwater van de Nissan Juke.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.