Hyundai hangt Veloster aan de wilgen
Hyundai presenteerde de Veloster in 2011 als een hatchback 'met een twist'; aan de ene kant van de auto trof je twee portieren aan, aan de andere zijde vonden de Koreanen één portier voldoende. Een leuk idee dat in de praktijk echter maar weinig klanten naar de Hyundai-dealer wist te lokken.
"De Veloster is een auto die eigenlijk voor de VS is bedoeld; daar doet hij het ook goed. In Europa richten we ons op de i-modellen en daar past de Veloster niet echt tussen. Die auto is ook lastig te plaatsen voor de consument. Het is een rationele beslissing om 'm uit de prijslijst te schrappen", verklaart de woordvoerder van de Hyundai-importeur de keuze.
In z'n korte carrière wist de Veloster in Nederland iets meer dan 300 kopers te vinden. Hij was verkrijgbaar met een 1,6-liter GDI-motor van 140 pk. Wie daar niet genoeg aan had, kon vanaf 2013 ook een versie met turbo bestellen, goed voor 186 pk.
Verkopen deed de Veloster bij ons dan misschien niet zo best, bij de tuners was de excentriekeling een populair model om op los te gaan. Maar ook de fabrikant zelf liet zich niet onbetuigd; in Las Vegas stonden in 2012 de Velocity met 400 pk sterk Cosworth-blok en de Re:mix, en iets later dat jaar troffen we de Veloster C3 Roll Top aan. Eind vorig jaar introduceerde Hyundai de extra sportieve R-Spec voor de VS (foto 8).
Het Nederlandse afscheid van de Veloster valt ongeveer samen met het uitzwaaien van de Honda CR-Z. Wil je allebei - for old times sake - nog eens in actie zien, bekijk dan de dubbeltest-video.