Honda schrapt CR-Z uit Nederlandse gamma
De Honda CR-Z vulde een unieke niche als hybride-sportcoupeetje met handbak. De aandrijflijn bestond bij de introductie in 2010 uit een 1,5-liter benzinemotor met 114 pk en een elektromotor met 14 pk. Het gecombineerde piekvermogen was 124 pk.
Dat relatief geringe vermogen was ook een beetje het kritiekpunt van de pers en de fans die hoopten dat Honda een nieuwe CR-X op de weg zou zetten: de CR-Z reed heus goed, maar was niet snel genoeg om sportwagenliefhebbers de gehoopte sensaties te bieden.
Honda luisterde naar die kritiek en introduceerde in 2013 een verbeterde CR-Z met als belangrijkste wijziging een stijging van het piekvermogen naar 137 pk.
Het mocht echter niet baten: de verkoopcijfers bleven dalen. In introductiejaar 2010 werden er nog 146 exemplaren verkocht, in 2011 waren dat er 118. In 2012 kon de importeur nog 84 CR-Z's aan de man brengen, maar in 2013 bleef de teller - ondanks de krachtkuur - op 33 steken.
Voor wie nog een Honda CR-Z wil, eindigen we met goed nieuws: de importeur meldt ons dat er nog exemplaren van het sportwagentje bij de dealers staan.