Duitsland voorkomt Europese CO2-norm van 2020

Energielabel | foto: ANP
De Europese Unie besloot in juni dat de gemiddelde uitstoot van het personenauto-portfolio van Europese merken in 2020 niet boven de 95 gram uit mocht komen. Vandaag is dat plan tegengehouden door gelobby van de Duitse overheid.

Ongetwijfeld blije gezichten aan de top van de Duitse auto-industrie. Vandaag hebben de Europese ministers van milieu ingestemd om het aanvankelijke plan, om de gemiddelde uitstoot van auto's in 2020 terug te dringen naar 95 g/km, van tafel te vegen. Dat blijkt uit berichtgeving van Autonews.

De Duitse regering is de laatste maanden behoorlijk aan het lobbyen geslagen om het aanvankelijke voornemen terug te draaien. Duitse autofabrikanten als Mercedes, BMW en Audi hebben meer grotere modellen in het gamma dan producenten als Peugeot of Citroën. Zij zouden door de nieuwe eisen onevenredig hard worden getroffen omdat zulke modellen absoluut gezien meer CO2 de atmosfeer in blazen.

Als het aan Duitsland ligt, worden de nieuwe eisen stapsgewijs en pas later volledig ingevoerd moet worden. In 2024 zou de 95-gram-norm volledig in werking moeten treden, in 2020 zou 'slechts' 80 procent van de nieuw geproduceerde auto's aan die grens moeten voldoen. Een definitief nieuw besluit moet nog worden genomen.

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.