Toyota gaat voor elektrorecord op Pikes Peak
Het wordt gezellig dit jaar op Pikes Peak. Aan de beroemde heuvelklim in Colorado verschijnt niet alleen Peugeot aan de start, ook Toyota is weer van de partij. Met de nieuwe elektrische EV P002 gaan de Japanners proberen de 10 minuten-barrière te doorbreken.
Vorig jaar scherpte Toyota het record voor elektrische auto's bij de Pikes Peak International Hill Climb aan tot 10:15,38, ruim twee minuten sneller dan het vorige record. Dit jaar gaat Toyota proberen onder de 10 minutengrens te duiken en dat doen ze met een verbeterde versie van de auto van vorig jaar.
Het vermogen van de EV P002 steeg met 74 pk tot 544 pk, het koppel maakte een sprong van 300 Nm naar een totaal van liefst 1.200 Nm. Twee elektromotoren, die worden gevoed door een lithium-ceramic accu van 42 kWh, verzorgen de aandrijving en helpen de elektroracer aan een top van 230 km/h. Wegens gebrek aan elektriciteit op Pikes Peak wordt de auto opgeladen door een snellader achter in een Toyota Hiace.
De Nieuw Zeelandse Pikes Peak-veteraan Rod Millen neemt plaats achter het stuur van de EV P002, de auto die ook in het bezit is van het ronderecord voor elektrische auto's op de Nordschleife van de Nürburgring. Toyota krijgt op 30 juni in Colorado gezelschap van (onder andere) Peugeot, dat het 20 kilometer lange parcours bedwingt met de 208 T16 met achter het stuur Sébastien Loeb. In dezelfde (Unlimited) klasse doet Hyundai met de PM580T een gooi naar de overwinning.
In de video zie je de Toyota van vorig jaar in actie.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen