'Bugatti Veyron behoudt Guinness-record'
Begin deze maand schoof Hennessey z'n Venom GT naar voren. De bloedsnelle Amerikaan zou een nieuw snelheidsrecord hebben gevestigd. Hoewel het aantal kilometers per uur iets lager lag dan het record van de Veyron, claimden de Amerikanen toch dat zij de rechtmatige titelhouders van het snelheidsrecord waren. Volgens Hennessey, dat 427,6 km/h behaalde, was het record van de Veyron niet geldig omdat de Bugatti geen standaard productiemodel zou betreffen.
In feite had Hennessey gelijk. De Bugatti Veyron, die in juli 2010 een snelheid van 431 km/h behaalde, verschilde iets van de productieversie. De begrenzer was uitgezet, reden genoeg voor Hennessey om z'n claim op de titel te leggen. Later kwam er nog eens het bericht bij dat Guinness World Records daadwerkelijk aan het overwegen was om de Bugatti van de pagina's te schrappen.
Bugatti haalde er z'n neus voor op. Wat nou 'niet de snelste', moeten de heren gedacht hebben. De hypercar trok gewoon een nieuw record naar zich toe. Met de Veyron Grand Sport Vitesse behaalden ze een topsnelheid van 408,84 km/h, waarmee het de snelste open productieauto ter wereld werd.
Vandaag brengt Guinness World Records goed nieuws voor de Veyron. De monsterlijke snelheidsduivel blijft gewoon in het boek staan met z'n in 2010 behaalde record. "We hebben ons onderzoek afgerond, en hebben het record als geldig bestempeld. Een recordauto moet standaard zijn, maar wij vinden een auto met een gewijzigde snelheidsbegrenzer daar gewoon nog altijd onder vallen. Er zijn namelijk geen fundamentele aanpassingen gedaan aan de auto of de motor," aldus Guinness World Records. Het lijkt er dus op dat de Veyron de geschiedenisboeken in zal duiken als zowel de snelste open- als dichte productieauto ter wereld.