AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Infiniti Q50 ook met diesel-power
11
We wisten als dat-ie als dikke hybride zou komen, maar Infiniti beloofde ook meer Europees-gerichte motoren voor de Q50. En ze houden woord, want via partner Daimler hebben de Japanners een 2,1-liter diesel bemachtigd die ze in de D-segmenter lepelen.
Infiniti spreekt zelf van de Q50 2.2d, maar eigenlijk meet de viercilinder dieselmotor slechts 2.143 cc. Het is hetzelfde blok dat bij partner Daimler dienst doet in de E220 CDI. Het vermogen ligt op 170 pk, het koppel bedraagt 400 Nm. Daarmee moet de sprint in zo'n 9 seconden gepiept zijn en moet 230 km/h gehaald kunnen worden. Gemiddeld kan de diesel-Infiniti met 4,4 liter per 100 kilometer toe, wat een CO2-uitstoot van 115 gram per kilometer betekent. Om in 2014 in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling zal de Nederlandse Infiniti-importeur ongetwijfeld proberen om daar nog een paar gram vanaf te schaven.
Zoals eerder gemeld komt de Q50 ook als Hybrid op de markt. Daarbij is vooral ingezet op lekker veel vermogen, in totaal levert de aandrijflijn 364 pk waarmee de sprint naar de 100 in 5,5 seconden kan en toch een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer gerealiseerd wordt. De bijbehorende CO2-uitstoot is 145 gram per kilometer. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de richtprijs is vanaf 43 mille. De Q50 staat in september in de showroom.